آموزش افزونه BackWPup وردپرس
مسئله ای که در کنار سئو و بهینه سازی وب سایت باید مورد توجه قرار گیرد بحث پشتیبان گیری و امنیت سایت می باشد زیرا با رشد یک وب سایت موضوع بک آپ گرفتن و امنیت وب سایت بسیار مهم است چون این اطلاعات در فضایی به نام اینترنت قرار دارد که در معرض خطر انواع هکر های هوشمند و رقبا می باشد.در دنیای امروز اطلاعات موجود در یک وب سایت برای مدیران آن بسیار مهم بوده و از بالاترین مرتبه ی اهمیت برخوردار می باشد.
امروز از وب سایت وب مدار در خدمت شما هستیم تا با افزونه ای از وردپرس به نام BackWPup آشنا شویم که به طور دقیق این پشتیبان گیری را با خیال آسوده برایتان فراهم کند.همان طور که از نام این افزونه پیداست وظیفه ی اصلی آن بک آپ گیری می باشد.پلاگین های متفاوتی در این زمینه ارائه شده که پیشنهاد ما این افزونه می باشد زیرا به طور دقیق از بخش های مختلف وب سایت این بکاپ گیری را برایتان انجام می دهد.
خب در ابتدا افزونه BackWPup را دانلود کرده و از بخش افزونه های پنل مدیریت وردپرس نصب کرده و سپس آن را فعال می کنیم که بعد از آن منوی جدیدی با نام BackWPup اضافه می شود.در صورتی که افزونه به درستی نصب شده باشد وارد بخش خوش آمدگویی می شویم که بعضی امکانات پلاگین را به شما معرفی می کند. این قسمت دارای نکته ی خاصی نمی باشد، به همین جهت از این قسمت می گذریم و به سراغ بخش Add new job یعنی زمانبندی بکاپ گیری می رویم.با کلیک بر روی این گزینه وارد بخش تنظیمات افزونه می شویم که شامل ۵ تب می باشد که یک به یک به بررسی آن می پردازیم.
۱-General
بخش اول شامل یک سری تنظیمات عمومی می باشد که با شماره گذاری روی تصویر زیر هر شماره را مختصر توضیحی می دهیم:
۱-job Name: در این قسمت باید نام (کار/وظیفه) را برای افزونه تعیین کنید که آن را بعدا با همین نام خواهید شناخت.
۲- Job Tasks: در این قسمت کار هایی که تمایل دارید توسط افزونه انجام شوند را انتخاب کنید.یکی از قسمت هایی که از لحاظ سئو وب سایت بسیار مهم می باشد نقشه سایت است.شما می توانید به طور کامل از نقشه سایت خود بکاپ داشته باشید. در این جا گزینه های مختلفی وجود دارد ولی اگر بخواهید فقط از وردپرس خود پشتیبان گیری کنید لازم است همه ی گزینه ها را بجز Check database tables انتخاب کنید. این گزینه برای چک کردن دیتابیس کاربرد دارد.
۳- Archive name: در این قسمت می توانید مشخص کنید نام نهایی فایل بک آپ به صورتی باشد به عنوان مثال backwpup_0f1bfa_%Y-%m-%d_%H-%i-%s که حالت پیشفرض نیز می باشد به این صورت نامگذاری می شود backwpup_0f1bfa_سال_ماه_روز_ساعت_دقیقه_ثانیه. شما می توانید این نام گذاری را با الگویی که گفته شده به حالت دلخواه خود تغییر دهید.
۴- Archive Format:بعد از نام گذاری فایل بکاپ نوبت به انتخاب نوع فرمت آن می باشد که می توانید با زدن تیک مورد نظر فرمت فایل بک آپ را تعیین کنید.
۵- Job Destination: در این قسمت باید مسیر ذخیره ی فایل بکاپ را انتخاب کنید که می توانید مسیر های مورد نیاز را تیک بزنید. که در اینجا گزینه های مهم را برای شما ترجمه کرده ایم و گزینه های دیگر در نسخه تجاری کاربرد دارد.
Backup to Folder: با زدن این تیک فایل بکاپ را در هاست شما ارسال می شود.
Backup sent via email : با زدن این تیک فایل بکاپ را به آدرس ایمیلی که در افزونه قرار داده اید ایمیل می کند.
Backup to FTP : با زدن این تیک فایل بکاپ مستقیما در هاست دیگری ارسال می شود.
Backup to Dropbox : با زدن این تیک فایل بکاپ در دراپ باکس ارسال می شود.
۶- Log Files: این قسمت مربوط به گزارش ها و لاگ ها می باشد که در سطر اول آدرس ایمیلی که می خواهید گزارش ها ارسال شود را وارد کنید و اگر هم می خواهید گزارش ها به چند ایمیل ارسال شود، ایمیل ها را با کاما جدا کنید.در سطر دوم می توانید مشخص کنید ایمیل با چه عنوانی برایتان ارسال شود و اگر تیک سطر سوم را بزنید فقط گزارش خطاهایی که در روند کار رخ داده اند برایتان ایمیل می شود.
۲- Schedule
این تب مربوط به زمان بندی بکاپ گیری از سایت وردپرسی می باشد که دو گزینه مهم آن را با هم مرور می کنیم.گزینه ی اول یعنی manually only که با زدن این گزینه بکاپ گیری به صورت دستی انجام می شود و اگر روی گزینه دوم یعنی with WordPress cron باشد سطری در پایین تر باز می شود که می توانید بازه زمانی بکاپ گیری را در حالت دلخواه انتخاب کنید تا به صورت اتوماتیک انجام شود.
۳-DB backup
خب تا این مرحله از آموزش افزونه ی BackWPup با قسمت های مهم تنظیمات آن آشنا شده ایم.بعد از گذراندن بخش های بالا، در صورت نیاز در این تب می توانید مشخص کنید که از کدام بخش های فایل دیتابیس شما پشتیبان گیری انجام شود.این تنظیمات برای زمانی مفید است که مثلا در دو نصب وردپرس برای وب سایتتان از یک دیتابیس استفاده کرده باشید و بخواهید تنها از بخش های مربوط به یک نصب پشتیبان گیری کنید که برای این کار کافی است قسمت های مورد نظر را در این تب تیک بزنید و در انتها نوع فشرده سازی فایل بکاپ را تعیین کنید.
۴-Files
در تب چهارم که files نام دارد می توانید به طور جزء به جزء مشخص کنید که از کدام فولدر ها و بخش های موجود روی هاست بکاپ گرفته شود. مثلا می توانید به طور دلخواه انتخاب کنید که از همه قالب های وب سایت شما پشتیبان گیری انجام شود.
۵- Plugins
در تب پایانی یعنی Plugins می توانید نام فایل بکاپ افزونه ها و فرمت فشرده سازی آن را تعیین کنید.
خب در این جا آموزش افزونه به پایان رسیده است.نکته ای که باز به آن اشاره می کنیم انجام بکاپ گیری از وب سایت می باشد زیرا بار ها پیش آمده که وب سایت هایی که حتی از نظر سئو و بهینه سازی وب سایت به مرحله ی خوبی رسیده اند با یک خطا و نداشتن بکاپ مناسب دچار افت شدید و پشیمانی شده اند.شما می توانید با استفاده از این افزونه از این نوع صدمات جلوگیری کنید.
امیدوارم این آموزش نیز برایتان مفید واقع شود.
مفید بود.