سئو و بهینه سازی وب سایت

آموزش Goal در گوگل آنالیتیکس

google analytics goals

آموزش Goal در گوگل آنالیتیکس

امروز قصد داریم از سایت سئو و بهینه سازی وب سایت وب مدار در خصوص آموزش Goal در گوگل آنالیتیک بیشتر آشنا شویم. بحث جدید آموزشی که قصد داریم در مجموعه وب مدار به طور جزئی تر به آن بپردازیم. یکی از ابزار های گوگل که ابزار بسیار مهم و دقیقی برای آمار و ارقام بازدید سایت است گوگل آنالیتیک نام دارد که در این قسمت می خواهیم با یکی از بخش های  CONVERSIONS به نام  Goals آشنا شویم.

در ابتدا اجازه بدید وظیفه ی Goal در گوگل آنالیتیک را بررسی کنیم.زمانی که شما یک Goal برای وب سایت خود تنظیم می کنید می توانید به طور دقیق تر بفهمید که به چه میزان عملکرد خوبی داشته است. در واقع Goal می تواند برای بررسی سنجش عملکرد سایت ما مفید باشد که هدف ما در این قسمت این است که  برای درک بهتر و دقیق تر، طی یک مثال آموزش ساخت یک Goal را با هم شروع می کنیم:

خب بذارید این مثال را این گونه آغاز کنیم. شما در نظر بگیرید ما یک فایل دانلودی در یک سایت فروشگاهی در زمینه ی آموزش های بهینه سازی وب سایت داریم، وقتی که کاربر قصد خرید اون فایل را دارد و پرداخت خود را انجام داده و بر روی خرید نهایی کلیک می کند، به صفحه ی مشخص و ثابتی به منظور تشکر از خرید شما و راهنمایی جهت ادامه ی روند دانلود منتقل می شود. با ورود کاربر به این صفحه که اصطلاحاً صفحه ی تشکر از خرید گفته می شود، برای ما در ابزار گوگل آنالیتیک یک Goal محسوب می شود. برای ثبت این Goal در Google Analytics مراحل زیر را دنبال کنید.
(البته ما آموزش را این طور در نظر می گیریم که شما اکانت Google Analytics را ساخته و فعال سازی اولیه را انجام داده اید. در آموزشی مجزا به نحوه ی ثبت نام و فعال سازی حساب گوگل آنالیتیک خواهیم پرداخت.)برای رسیدن به مرحله ی تنظیمات حساب Goal دو راه دارید: راه اول بعد از آن که وارد اکانت خود شدید از منوی سمت چپ یعنی بخش Report ، وقتی روی آخرین گزینه یعنی CONVERSIONS کلیک کنید اولین قسمت Goals  را مشاهده می کنید که با کلیک روی Goals با پنج بخش  مهم این قسمت یعنی
Overview – Goal URLs – Goal Path Revers – Funnel Visualization – Goal Flow
مواجه خواهید شد که در ادامه با آموزش هریک از بخش ها با شما همراه هستیم.راه دوم در اکانت گوگل آنالیتیک خود، از آخرین گزینه ی چپ وارد منوی Admin شوید و از قسمت View گزینه ی Goals را انتخاب نمایید.
آموزش ایجاد Goal
در صورتی که تا امروز این قسمت را فعال نکرده باشید ابتدا باید بر روی یکی از زیر شاخه های ذکر شده این بخش کلیک کنید، بعد از آن صفحه ای برایتان ظاهر می شود که مختصر توضیحاتی در خصوص وظایف و اهداف این بخش داده است که در انتها گزینه ی Set up goals را خواهید دید.روی آن بزیند تا اولین صفحه ی اختصاصی این بخش رو با هم بسازیم.
آموزش ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس
خب قبل از هر چیزی به این نکته دقت کنید که در این قسمت برای ایجاد Goal محدودیت تعداد وجود دارد که گوگل آنالیتیک به شما برای ایجاد فقط ۲۰ Goal اجازه می دهد و نکته ی مهم دیگر این که Goal های ایجاد شده را نیز نمی توان حذف نمود پس بهتر است در ایجاد Goal ها دقت کنید تا صفحات مهم و ضروری را انجام دهید. برای ایجاد اولین Goal بر روی New Goal کلیک کنید تا وارد صفحه ی زیر شوید در این قسمت دو مرحله ی زیر را پیش رو دارید که هر یک را با تصویر به طور واضح از سایت بهینه سازی وب سایت وب مدار برایتان توضیح داده ایم.
در بخش اول یعنی Goal Description شامل موارد زیر می باشد که عملکرد و کار هر بخش را گفته ایم:
Name: در این قسمت یک نام دلخواه برای Goal خود وارد کنید.
Goal Slot ID: ما پیشنهاد می دهیم این قسمت را از حالت پیشفرض تغییر ندهید. در این قسمت می توانید از لیست یک ID برای Goal خود انتخاب کنید.
Type: در واقع در این قسمت باید نوع Goal جدید را مشخص کنید که شامل سه بخش زیر است
Destination: با انتخاب این گزینه می توانید Goal خود را یک آدرس ثابت تعریف کنید به این شکل که به عنوان مثال با هدایت مشتریان به این لینک یک Goal ثبت شود. این آدرس می تواند یک صفحه ی ثابت مانند تشکر از خرید مشتریان باشد.
Duration: با زدن این تیک می توانید مشخص کنید در صورتی که کاربر در آدرس مشخص شده شما فرضاً به مدت ۵ دقیقه حضور داشت یک Goal ثبت شود.
Pages/Screens Per Session: با زدن این تیک می توانید مشخص کنید در صورتی که یک کاربر در سایت شما فرضاً از ۳ صفحه بازدید کرد یک Goal ثبت شود.
Event: با انتخاب این گزینه می توانید مشخص کنید با ایجاد یک رویداد فرضاً پخش یک ویدئو ، یک Goal ثبت شود.
با تکمیل موارد بخش Goal Description روی گزینه Continue کلیک کنید.
Goal در گوگل آنالیتیکس
در بخش دوم یعنی Goal Details شامل موارد زیر می باشد که عملکرد و کار هر بخش را آورده ایم:
Destination: این گزینه برای آن است که می توانید مشخص کنید URL شما به چه صورت باشد که در لیست کشویی می توانید یکی از سه حالت را انتخاب کنید.
Equals to: دقیقا مشابه آدرس وارد شده
Begins With: شروع با آدرس وارد شده
Regular Expression: یک عبارت
در صورتی که به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد تیک Case sensitive را بزنید.
Value: با روشن کردن این گزینه می توانید به Goal شما هر بار که ثبت می شود یک ارزش داده شود. از این گزینه زمانی استفاده می شود که Goal زده شده دارای یک ارزش مشخص برای شما باشد، برای مثال خرید یک مقاله بهینه سازی وب سایت برای ما ۱۰۰۰۰ تومان ارزش ، یا Value دارد. درضمن به این مسئله دقت کنید که واحد پولی ریال را ندارد ولی می توانید در تنظیمات گوگل آنالیتیک واحد پولی پیش فرض را تغییر دهید.
Funnel: این گزینه برای زمانی مناسب است که یک کاربر لازم است مسیری چند قدمی را برای ثبت Goal طی کند. فرض کنید Goal شما اتمام فرآیند خرید باشد پس می توانید از Funnel استفاده کنید و مراحل خرید را مشخص کرده به این قسمت اضافه کنید درضمن آدرس دهی که انجام می دهید دقت کنید که کاملا صحیح وارد شود.
در آخر بعد از تکمیل موارد فوق بر روی گزینه Verify This Goal کلیک کنید.
آموزش Goal
بعد از کلیک روی گزینه Verify This Goal یک درصدی ب عنوان conversion rate به شما نمایش داده می شود. این درصد باید منطقی و دارای یک عدد باشد نرخ تبدیل با تقسیم تعداد بازدید بر تعداد Goal های ثبت شده بدست می آید و معیاری جهت تشخیص عملکرد کسب و کار وب سایت مورد نظر شما می باشد که به شما نشان می دهد کسب و کارتان چقدر خوب کار می کند و به این نکته دقت کنید زمانی که موارد فوق را درست وارد نکرده باشید ۰% را نمایش می دهد.
خب تا این جا آموزش ساخت یک Goal با هم یاد گرفتیم در ادامه می خواهیم با ۵ زیر شاخه ای عرض کردیم که بعد از فعال شدن اولین Goal ایجاد می شود را مرور کنیم.
Overview: در بخش اول یعنی Overview می توانید یک آمار کلی و کامل از سایر زیر بخش های Goals را مشاهده کنید.
Goal URLs: در این بخش می توانید Location هایی که Goal ها در آن ها ثبت شده است را ببینید. از این طریق می توانید ببینید کدام مطلب شما بهتر عمل کرده و این نوع پست ها را بیشتر مدنظر داشته باشید.
Reverse Goal Path: این بخش مسیری که یک کاربر طی کرده تا Goal را ثبت کند به صورت معکوس یا برعکس نمایش می دهد.
Funnel Visualization: از طریق این بخش می توانیم صفحاتی که ریزش کاربران زیادی داشته را تشخیص داده و پس از بررسی مشکلاتی که منجر به ترک کاربران شده را رفع نماییم. فرض کنید کاربران باید یک مسیری را طی کنند تا به صفحه Goal برسند.از طریق این بخش می توان متوجه شد کاربران در کدام مرحله از ادامه کار دست کشیدند.
Goal Flow: در بخش Goal Flow نیز می توانید ببینید از چه منبع هایی ورودی به سایت شما آمده است و این که از کل ورودی ها چه میزان از مرحله ی ۱ به مرحله ی ۲ و در نهایت به خرید یا صفحه ی مدنظر رسیده اند.
امیدوارم این مقاله که از سایت سئو وب سایت وب مدار برایتان مطرح شد مفید واقع شود و رضایت کافی را داشته باشید. همچنین می توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای گروه وب مدار مطرح کرده تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.


محمد جواد رضوی
سئو کار و طراح وب سایت - متخصص سئو و بهینه سازی وردپرس

4دیدگاه

  1. تلگرام باز گفت:

    ممنون از شما و سایت خوبتون که بدون هیچ گونه چشم داشتی فعالیت میکنید ! همواره پاینده باشید .

  2. علی گفت:

    با سلام
    آیا در بخش destination url در goel حتما باید آدرس سایت خودمان باشد یا می توانیم url دیگری را بنویسیم.
    من در سایتم پاپ آپ طراحی کردم برای کانال تلگرام و میخواهم برای هر کلیلکی که بر روی پاپ آپ می شود یک goel تعریف شود.
    لطفا راهنمایی کنید

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**