سئو و بهینه سازی وب سایت

آپدیت پاندای گوگل و 5 باور اشتباه در مورد سئو

بهینه سازی وب سایت

آپدیت پاندای گوگل و ۵ باور اشتباه در مورد سئو

امروز قصد داریم به بررسی ۵ باور اشتباه موجود در بهینه سازی سایت بپردازیم که شاید زمانی استفاده از آنها در سئو و بهینه سازی وب سایت بسیار توصیه شده و مفید بود اما امروزه نه تنها تاثیر مثبتی ندارند بلکه میتوانند تاثیر منفی نیز داشته باشند و باعث کاهش چشم گیر رتبه سایت شوند.
بسیاری آپدیت پاندای گوگل را قدمی بزرگ در رشد فضای وب و بهبود نتایج جستجو میدانند. موردی که شاید خود گوگل هم آن را قبول داشته باشد و به آن ببالد.

متا تگ کلمات کلیدی

مت کاتز در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که متاتگ کلمات کلیدی (Meta Keywords) دیگر مورد استفاده ی گوگل نیست. بدین معنا که بود و نبود آن تاثیری در بهبود رتبه شما در نتایج جستجو نخواهد داشت.
این متا تگ با این که عدم استفاده از آن اعلام رسمی شده و چندین سال هم از اعلام آن میگذرد هنوز توسط بسیاری از مدیران وب سایت های فارسی مورد استفاده است. بر اساس بررسی هایی که انجام دادیم از هر ۱۰ وبسایت فارسی ۸ مورد هنوز از این متا تگ استفاده میکنند.
نکاتی که دانستن آن در مورد این متاتگ مفید است:
۱٫ از سال ۲۰۰۹ استفاده ی گوگل از متا تگ کلمات کلیدی کاملا قطع شد.
۲٫ موتور جستجو بینگ از این متا تگ استفاده ی مثبت نمیکند اما میتواند در وبسایت شما تاثیر منفی بگذارد.
۳٫ شما با استفاده از این متا تگ عملا در حال انتشار مراحل نسبتا سری بهینه سازی وب سایت خود هستید. افرادی که تخصص بیشتری دارند با بررسی این متا تگ میتوانند به بسیاری از برنامه های بهینه سازی پی ببرند و رقبا از آن در وبسایت خود استفاده کنند.

متا تگ توضیحات

همزمان با انتشار خبر عدم استفاده ی گوگل از متا تگ کلمات کلیدی در سال ۲۰۰۹ در ادامه ذکر شد که استفاده ی گوگل از توضیحات (Meta Description) نیز به عنوان یک فاکتور در بهینه سازی قطع شده و از این متا تگ به عنوان یک فاکتور مثبت در رتبه دهی استفاده نخواهد کرد.
بررسی ها نشان داده که از هر ۱۰ وبسایت فارسی حداقل ۹ مورد از آنها از این متا تگ استفاده میکنند. نکته ای که وجود دارد آن است که هنوز بسیاری بر این باور هستند که وجود این متا تگ و قرار دادن کلمات کلیدی در آن میتواند در بهبود رتبه ی سایت تاثیر مثبت بگذارد در صورتی که به هیج وجه اینطور نیست. استفاده ی گوگل از متا تگ توضیحات تنها به عنوان یک بخش برای نمایش اطلاعات پست به کاربران ختم میشود.
حتی امروزه براساس بعضی تحقیقات آژانس های مشاوره ی بازاریابی، توصیه میشود که در بعضی صفحات از این متا تگ استفاده نگردد.
بهینه سازی

تگ‌های ربات

به طور کلی استفاده از خود تگ‌های ربات (Robots) هنوز توصیه میشود و استفاده ی درست از آنها میتواند مفید باشد. اما نحوه ی و جایگاه استفاده از آنها موردی است که شاید بسیاری از مدیران وبسایت های فارسی اطلاعی ندارند.
در زیر به چند نکته برای بهبود استفاده از این تگ اشاره شده:
۱٫ استفاده از دستورات Index,Follow به طورکلی نیاز نمی باشد چون وظیفه ی دنبال کردن (Follow) و ایندکس کردن (Index) کاری هست به صورت پیشفرض توسط موتورهای جستجو انجام میشود. تنها مورد استفاده از این دستورات به صورت ترکیبی با دیگر دستورات مانند Nofollow یا Noindex است.
۲٫ در حال حاضر براساس آپدیت های جدید گوگل دایرکتوری های ثبت سایت حتی Dmoz و Yahoo Directory ارزش خود را از دست داده اند اما هنوز این دو دایرکتوری میتوانند مورد استفاده واقع شوند. دستورات Noodp,Noydir دستورات توصیه شده از طرف ما هستند برای قراردادن در تگ ربات٬ زیرا اگر کدنویسی صفحات شما دارای مشکل باشد و سایت در دایرکتوری ها ثبت شده باشد احتمال ۱ درصدی برای دریافت اطلاعات از این دایرکتوری ها وجود دارد و این موضوع میتواند تاثیر منفی در سئو شما داشته باشد.
۳٫ قدرت دستورات ربات از فایل Robots.txt بیشتر است.بدین معنا که اگر در ۲ صفحه ی مجزا یکی را از طریق آدرس و فایل Robots.txt بسته باشید و دیگری را از طریق دستورات Noindex,Nofollow احتمال ایندکس نشدن صفحه از طریق ربات بیشتر است.

تبادل یا خرید و فروش لینک

موضوع خرید و فروش لینک و یا تبادل لینک به صورت کلی شاید یکی از موضوعات داغ در میان مدیران وبسایت ها در چند سال گذشته بوده و هنوز هم بحث هایی در مورد این که آیا خرید لینک یا تبادل لینک مفید است یا مضر در حال انجام است. در بخش آموزش های گوگل به مدیران وبسایت ها این موضوع کاملا توضیح داده شده، اما معمولا توضیحات ارائه شده توسط گوگل و تجربیات مشاوران بهینه سازی با هم نزدیک نیستند. هستند مواردی که قوانین گوگل با تجربه ها و آزمایشات انجام شده متفاوت باشند. یکی از بارزترین این تفاوت ها در بحث تبادل لینک مشاهده میشود.
براساس قوانین گوگل خرید وفروش لینک و یا به دست آوردن هر نوع لینکی که طبیعی نباشد خلاف قوانین است و با سایت مربوطه برخورد خواهد شد.
تجربیات مشاوران سئو و مقالات منتشر شده توسط آنها نشان میدهد که بحث خرید و فروش لینک به هر صورتی با آن مقابله میشود. اما موضوع تبادل لینک مرکز اختلاف بسیاری از متخصصان و گوگل است.
گوگل به طور کلی روی خوشی نسبت به تبادل لینک نشان نمیدهد زیرا باور گوگل برپایه لینک‌های ارزشمند در خود محتوا است. اما تجربه نشان داده که اگر تبادل لینک با وبسایت های مفید و ارزشمند انجام شود میتواند موثر باشد٬ هرچند انتخاب وبسایت های و تعداد آنها موضوعی است که باید در انتخاب آنها دقت کرد.
طراحی
موضوع طراحی را شاید بتوان مظلوم ترین موضوع در سئو دانست٬ بخشی که کمتر کسی به آن توجه دارد و اصلا فکر نمیکنند که میتواند در بهبود بهینه سازی سایت موثر باشد.
برای بررسی اهمیت موضوع طراحی به نکات زیر توجه کنید:
۱٫ موتورهای جستجو مخصوصا گوگل دیگر از حالت خودکار خارج شده و انسان محور شده اند.
۲٫ اگر کاربر از سایت راضی باشد گوگل هم راضی است٬ اگر کاربر زمان کمی را در سایت سپری کند و در میان صفحات کم حرکت کند (Bounce Rate) اینها نشانه هایی هستند برای گوگل از عدم رضایت کاربران از سایت و امتیاز منفی سئو.
طراحی و بهینه سازی امروزه بسیار به هم نزدیک شده اند٬ در گذشته شاید خزنده ها توانایی خواندن فایل های css را نداشتند اما امروزه گوگل از مدیران میخواهد امکان خواندن این فایل ها را برای خزنده ها فراهم کنند. طراحی و به طور کلی تجربه ی کاربری (UX) به بخش جدانشدنی از بهینه سازی تبدیل شده.
مقاله ای که تقدیم تون شد پیرامون مسائل مربوط به بهینه سازی وب سایت بود، سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب مطرح شده مفید واقع شده باشند.


مجید پورسادات
مدرس دوره ciw و سئو و بهینه سازی وب سایت مجتمع فنی تهران طراح و برنامه نویس وب و سئو کار

یک دیدگاه

  1. طراحی سایت مشهد گفت:

    ممنون خیلی خوب بود

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**