سئو و بهینه سازی وب سایت

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار

در این بخش از آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت وب سایت وب مدار، قصد داریم پیرامون الگوریتم مرغ مگس خوار و سوالات پیرامون آن بطور جامع صحبت کنیم.
حتما اتفاق افتاده است، زمانی که در گوگل چیزی تایپ می کنید نمونه هایی از کلمات کلیدی پر تکرار توسط گوگل نشان داده میشود.
این الگوریتم بر اساس دو اصل دقت و سرعت ایجادشده است. الگوریتم مرغ مگس‌خوار تمرکز بیشتری روی موضوع مباحث دارد. این الگوریتم بر تمامی جملات و مکالمات تمرکز دارد به‌جای اینکه بر روی یک کلمه خاص تمرکز کند.
هدف این الگوریتم یافتن صفحاتی است که موضوع مرتبط دارند و نه صفحاتی که فقط چند کلمه کلیدی را استفاده کرده باشند. الگوریتم مرغ مگس خوار در واقع به جستجو نگاه مفهمومی دارد و سعی می کند با درک جستجو نتایج مرتبط و پاسخ نزدیک به سوال را ارائه دهد.
مرغ مگس خوار یک حیوان کاملا متفاوت از پنگوئن و پاندا می باشد. معمولا خیلی از مردم می گویند که مرغ مگس خوار رتبه بندی آنها را نابود کرده است اما با بررسی و ارزیابی تقریبا تمامی موارد اعلامی مشخص شد که این مشکل از مرغ مگس خوار نبوده است. گوگل در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که مرغ مگس خوار را ایجاد کرده است. با این حال در همان زمان اعلام کرد که حدود یک ماه است که مرغ مگس خوار فعال است. بنابراین اگر الگوریتم مرغ مگس خوار واقعا مسئول این نوسانات فاجعه بار رتبه بندی بود ما باید شاهد این اتفاقات از ماه اوت سال ۲۰۱۳ می بودیم که این اتفاق نیفتاده است. به نظر برخی از نوساناتی که اتفاق افتاده است در اطراف تاریخ ۲۱ اوت ۲۰۱۳ گزارش شده است, اما تعداد سایت هایی که تغییر رتبه بزرگی در آن روز داشتند زیاد نبوده است. اگر شما فکر می کنید که الگوریتم مرغ مگس خوار بر روی رتبه بندی سایت شما اثر گذاشته است, فکر بدی نیست که به ترافیک وب سایت خود نگاهی بیندازید تا متوجه شوید در ۴ اکتبر ۲۰۱۳ یک سقوط داشته که در این تاریخ یک تازه شدن در الگوریتم پنگوئن واقع شده بود. اعتقاد این است که بسیاری از مردم که تصور می کنند تحت تاثیر مرغ مگس خوار قرار گرفته اند در واقع از الگوریتم پنگوئن متاثر شده اند به دلیل اینکه تازه شدن این الگوریتم فقط یک هفته پس از این اتفاق افتاد که گوگل درباره الگوریتم مرغ مگس خوار اعلامیه صادر کرد.
الگوریتم مرغ مگس خوار در اصل افزونه‌ای است که کار تجزیه و تحلیل عباراتی را که کاربر برای جستجو وارد کرده به عهده دارد تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد. در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی میکند بهترین نتیجه را نمایش دهد.
الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که در ابتدای این بخش به آن اشاره شد، سرعت و در عین حال وجود دقت از مهمترین صفات بارز مرغ مگس خوار میباشد و از آنجایی که گوگل سعی بر آن داشت تا به الگوریتمی دست یابد که از طریق آن علاوه بر سرعت و دقت در هنگام جستجوی صفحات؛ بهترین نتایجی را که مورد نظر کاربر می باشد بدست آورده و به کاربران ارائه دهد.
روش این الگوریتم بدین صورت است که بر روی مفهوم عبارت جستجو شده کار می کند. بدین صورت که ابتدا برای کلمه مورد نظر مترادف پیدا کرده سپس از طریق آن به هدف جستجوی مخاطب دست پیدا خواهد کرد و بهترین نتایجی را که می تواند مخاطب را راضی نگه دارد به او ارائه می دهد. بطور مثال شما در گوگل عنوان ” خرید کامپیوتر” را تایپ می کنید. در این مرحله مرغ مگس خوار شروع به کار می کند و مترادف کلمات “خرید” و “کامپیوتر” را جستجو می کند. برای خرید از کلمه “بازار” و برای کامپیوتر از “رایانه” استفاده می کند. سپس نتایجی را که به کاربر ارائه خواهد داد لینک صفحاتی است که در محتوای آن در مورد خرید و بازار کامپیوتر توضیحاتی ارائه داده شده است؛ برای درک بهتر به این مثال هم توجه کنید: وقتی شخصی عبارت “بهترین مکان برای پیدا کردن کردن پیتزای ایتالیایی در تهران” را جستجو می کند, الگوریتم مرغ مگس خوار می تواند تشخیص بدهد که کاربر می خواهد در نتایج جستجو رستوران های چه مکانی را ببیند. این احتمال وجود دارد که این تغییرات الگوریتم مرغ مگس خوار برای افزایش تاثیر در جستجوی صوتی گوگل باشد. مثلا وقتی ما یک جمله پرس وجو برای جستجو می نویسیم ممکن است این گونه تایپ کنیم: “بهترین شرکت سئو در تهران” اما وقتی یک جمله پرس و جو را بیان می کنیم (از طریق عینک گوگل و یاGoogle Now ) ما معمولا چیزی شبیه این می گوییم: “چه شرکتی در تهران بهترین خدمات سئو را ارائه می کند؟” مرغ مگس خوار خیلی بهتر منظور کاربران از این نوع بیان جمله پرس و جو را متوجه می شود.

اما خوب اگر این الگوریتم در نتایج وب سایت تاثیر گذار است پس دیگر نیازی نیست ما برای بهبود سایت مان در این مورد اقدامی انجام دهیم؟

موضوع به همین سادگی هم نیست، مرغ مگس خوار به شدت به بررسی نیازهای کاربران و مواردی که جستجو می کنند اهمیت می دهد، اگر شما هم به این موضوع اهمیت بدهید قطعا توسط مرغ مگس خوار به کاربران بیشتری در گوگل پیشنهاد داده خواهید شد.
این الگوریتم توجه ویژه گوگل به نیاز کاربران و عبارات جستجو شده را نشان می دهد. شما نیز می توانید با تحلیل عباراتی که کاربران سایت شما به دنبال آن هستند مطالب مفیدتری تولید کنید و محتوای خود را طبق عباراتی که مخاطبین شما به دنبال آن هستند تولید نمایید.

تفاوت روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی و تحلیل کلمه در چیست؟

در گذشته نتایج جستجو صفحاتی را شامل می شد که در متن خود از کلمه کلیدی جستجو شده و عبارت مورد نظر بهره می برد. بطور مثال کاربر ” کامپیوتر” را جستجو می کند سپس بعد از جستجو، گوگل صفحاتی را که در محتوای آن از کلمه “کامپیوتر” بهره می برد به نمایش می گذارد. اما امروزه با استفاده از مرغ مگس خوار علاوه بر کلمه کلیدی، بر مفهوم آن و متنی که به کلمه کلیدی مربوط می شود هم دقت کرده و به سرعت صفحاتی را که بیشترین ارتباط با کلمه جستجو شده دارند برای کاربر لیست و به نمایش در می آورد. بطور مثال هنگام جستجوی “کامپیوتر” در الگوریتم جدید، صفحاتی لیست می شود که در متن آن از کامپیوتر، رایانه و تمام عباراتی که مترادف با “کامپیوتر” می باشد استفاده کرده و در نتیجه کاربر صفحاتی را مشاهده می نماید که بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده ی خود دارد.
در روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی، کاربر گاهاً شاهد آن بود که نتایج متفاوت با عبارت مورد نظرش می باشد. در این روش (جستجو بر اساس کلمه کلیدی) تمام کلمات و حتی حروف اضافه عیناً مورد بررسی قرار می گرفت بطور مثال اگر در عبارت جستجو “از”، “را” و غیره را به کار می بردیم؛ موتور جستجو آنها را نیز به عنوان کلمه کلیدی در نظر می گرفت. در نتیجه کاربر شاهد محتوایی بود که از هدفش فاصله داشت به همین منظور می توان پدید آمدن این اتفاق را از مشکلات و معایب روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی در نظر گرفت.
اما در روش جستجوی تحلیلی (استفاده از مرغ مگس خوار)، صفحاتی که در نتایج گوگل برای کاربر لیست می شود کاملا مرتبط با عبارت جستجو شده بوده و کاربر با بیشترین سرعت به بهترین نتایج دست خواهد یافت.

چگونگی بهبود یافتن مجدد رتبه بعد از ضربه خوردن از مرغ مگس خوار و یا افزایش محبوبیت در نظر مرغ مگس خوار

اگر شما متن فوق را خوانده باشید, پاسخ این سوال برای بهبود در نظر مرغ مگس خوار اساسا ساختن یک متن می باشد که حاوی پاسخ مناسب برای پرس و جو های احتمالی مربوط به کلمات کلیدی مورد نظرتان می باشد. اما در واقع این متن همان چیزی است که شما باید انجام دهید.
به نظر می رسد که هدف گوگل از تمام این تغییرات الگوریتم ها (پاندا, پنگوئن و مرغ مگس خوار) تشویق مدیران وب سایت ها برای انتشار بهترین محتواها در نوع خود می باشد. در واقع هدف گوگل ارائه پاسخ به کسانی است که جستجو می کنند, و در صورتیکه شما بتوانید مطلبی تولید نمایید که پاسخ سوالات مردم را بدهد, بنابراین شما در مسیر درست ردیابی شدن قرار دارید.
واقعا پاسخ به سوال چگونگی بهبود یافتن از الگوریتم مرغ مگس خوار مبهم می باشد به دلیل اینکه این الگوریتم با الگوریتم های پاندا و پنگوئن متفاوت می باشد. وقتی یک سایت توسط الگوریتم های پاندا و پنگوئن تنزل رتبه پیدا کند به دلیل این است که گوگل برخی از معیار های اعتماد به کیفیت سایت را از دست داده است و یا مشروعیت و کیفیت لینک دهنده ها مناسب نباشند. و در صورتیکه شما این مسائل کیفیتی را برطرف کنید می توانید مجددا اعتماد الگوریتم را بدست آورید و شاهد بهبود رتبه سایت تان باشید. اما اگر سایت شما از ابتدا در نظر الگوریتم مرغ مگس خوار ضعیف باشد, در واقع راهی جهت بهبود این وضعیت برای کلمات کلیدی مورد نظرتان نیست. با این حال افزایش ترافیک وب سایت با پیدا کردن راه های دقیق تر و کامل تر توسط آنچه در سایت تان ارائه می کنید موثر خواهد بود.
سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب مطرح شده مفید واقع شده باشند.


مجید پورسادات
مدرس دوره ciw و سئو و بهینه سازی وب سایت مجتمع فنی تهران طراح و برنامه نویس وب و سئو کار

یک دیدگاه

  1. mehrdad گفت:

    درود و سپاس از شما.
    ولی به نظرم هنوز راه زیاد هست تا وب سایت های ارزش دار به جایگاه خودشون برسن. خیلی از وب سایت ها با پرداخت هزینه های زیاد برای بک لینک و با ارزش محتوایی بسیار اندک رتبه های اول سرچ رو دارند ولی وب سایت هایی که خودشون مقالات رو می نویسند به علت نداشتن بک لینک خیلی هاشون در جایگاه واقعی خودشون نیستند.

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**