الگوریتم های گوگل
امروز قصد داریم در بخش آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت وب مدار، پیرامون الگوریتم های گوگل بطور جامع صحبت کنیم. گوگل هر ساله الگوریتم های مورد استفاده خود را به روز رسانی میکند؛ هر چند بسیاری از این به روز رسانی ها ناچیز و کوچک هستند؛ اما تغییراتی در الگوریتم های اصلی خود خواهد داشت که تاثیر زیادی روی نتایج جستجوها خواهد داشت. شناخت الگوریتم های گوگل، شما را در جهت سئو و بهینه سازی وب سایت کمک خواهد کرد. دلیل اصلی این بروز رسانی ها، نمایش بهترین نتایج به مخاطبان و کاربران می باشد.
الگوریتم گوگل چیست؟
الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی وب سایت (سئو) در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد فرایندی که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام میدهند. الگوریتم های گوگل شامل معادلات گوناگون و متفاوت و تابع است که برای کاربر نمایش داده شود. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می نماید. در حقیقت الگوریتم ها به شکل ریاضی می باشند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود تا زمانی که به این داده ها کاربر احتیاج داشته باشد.
الگوریتم های گوگل کدام ها هستند؟
الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند:
الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف، سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند.
الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران استفاده می شوند، برخی از الگوریتم های دسته دوم عبارتند از:
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم پنگوئن
- الگوریتم کافئین
- الگوریتم گورخر
- الگوریتم پاندا
- الگوریتم PayDay Loan
- الگوریتم mobilegeddon
- الگوریتم Page Layout
- الگوریتم Page Authority
هرکدام از این الگوریتم ها نکاتی برایشان حائز اهمیت است، که در زیر به توضیح هرکدام از الگوریتم های نام برده، میپردازیم:
الگوریتم مرغ مگس خوار
این الگوریتم بیشتر به تجزیه و تحلیل عبارات جستجو شده توسط کاربران میپردازد؛ تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد. در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی میکند بهترین نتیجه را نمایش دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار: الگوریتم مرغ مگس خوار در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم کبوتر
صورت مساله اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است. این الگوریتم به زبان ساده به شیوه زیر عمل میکند. اطلاعات وب سایتهای اینترنتی در قفسهای داده قرار میگیرند و در هر قفس تعدادی کبوتر وجود دارد که به بررسی محتوای این سایتها و مقایسه آنها با کلمه کلیدی جستجو شده میپردازند. هر بار که مطلبی مناسب کلمه کلیدی پیدا کنند یک بار به آن نوک میزنند. صفحاتی که بیشترین مقدار نوک به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده میشوند. این الگوریتم به کاربران کمک میکنند بهتر به اهداف برسند حتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بومی، مطلب و هدف مورد نظر را به کاربر نشان میدهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم کبوتر: الگوریتم کبوتر در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم پنگوئن
زمانی لینک های اسپمر تمامی اینترنت را گرفته بود و جعل در اعتبار لینک ها، کاربران را به شدن آزار میداد. الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بک لینک خریداری میکنند به عهده دارد. به طوری که کاربران با سرچ کردن به مقصد واقعی خود نمی رسیدند و مثلا با سرچ عنوان مورد نظر وارد جایی میشدند که به هیچ عنوان ارتباطی نداشت و از هدف دور میشدند. همانطور که میدانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایتهای دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبههای بالاتر جستجو قرار میدهد. این عمل باعث شده تا افرادی سودجو به صورت فلهای اقدام به قرار دادن لینک وب سایتهای دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم پنگوئن: الگوریتم پنگوئن در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم کافئین
این الگوریتم مانند مرغ مگس خوار است و روی عبارات جستجو شده برای بهبود بخشیدن جستجوها بوجود آمده است با این تفاوت که نگاهش روی شبکه های اجتماعی نیز است؛ بنابراین در حال حاضر فعالیت در شبکه های اجتماعی به میزان زیادی روی سئوی سایت تاثیر مثبت دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم کافئین: الگوریتم کافئین در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم گورخر
این الگوریتم جهت کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شده و جلوی ترویج و گسترش فروشگاه های اینترنتی تقلبی را میگیرد. طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو، داشتن بارکد برای تمامی کالاها، استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات، ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر، کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار، وجود قیمت روی کالاها، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و… عواملی هستند که گوگل در این الگوریتم خود به آنها توجه میکند. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم گورخر: الگوریتم گورخر در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم پاندا
حتما بارها و بارها این را شنیده اید که در اینترنت مطالب به راحتی کپی میشود و در سایتی دیگر قرار میگیرد. خوب این عمل فرآیند سئو را دچار اختلال میکرد و سایت های با کیفیت و دسته اول واقعا در میان انبوهی از سایت ها ناپدید میشدند و جایگاه خاصی نداشتند. تا اینکه الگوریتم پاندا به یاری آن ها شتافت. به این صورت که خزنده های این الگوریتم مدام به دنبال مطالب و محتوای دسته اول است و دیگر سایت ها را که مطالب را کپی میکنند را شناسایی و از لیست جستجو حذف می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم پاندا: الگوریتم پاندا در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم PayDay Loan
اتفاق افتاده است که کلمه کلیدی را جستجو کردید و وارد سایتی شدید اما محتوای مورد نظر را پیدا نکردید. یک سری سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده میکنند تا جستجو ها را از آن خود کنند. این الگوریتم با این سیستم مبارزه میکند. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم PayDay Loan: الگوریتم PayDay Loan در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم mobilegeddon
با توجه به مصرف موبایل اینترنت و نسبت های آماری نسبت به دیگر دیوایس ها، گوگل این الگوریتم را در اردیبهشت سال ۹۴ اعلام کرد. سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمیشوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم mobilegeddon : الگوریتم mobilegeddon در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم Page Layout
گوگل با آپدیت الگوریتم طرح بندی خود (Page Layout Algorithm) ، به نوعی به مدیران سایت ها و وب مسترها هشدار داد که از تبلیغات بسیار زیاد در سایت جلوگیری کنند. هدف گوگل از این آپدیت این است که به محتوای سایت خود نسبت به تبلیغات ، بیشتر اهمیت بدهید ،کاری کنید که کاربران جذب محتوای شما باشند ، تا به حال مشاهده کرده اید که سایتی را در گوگل جستجو می کنید و وارد آن میشود ، اما باید کلی سایت را بگردید تا محتوای مورد نظر خود را از سایت پیدا کنید ، به دلیل اینکه سایت مورد نظر دارای تبلیغات بسیار زیادی است. اما این برای گذشته بود و گذشته ها گذشته است . گوگل از امروز با این نوع سایت ها برخورد جدی می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم Page Layout : الگوریتم Page Layout در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
الگوریتم Page Authority
اعتبار سنجی و قدرت سنجی وب سایت شما، به این مفهوم که سایت با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایتهای دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکنندهها در سایت شما میگذرانند؛ میزان قدرت صفحه وبسایت شما را مشخص میکند؛ و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتمPage Authority : الگوریتم Page Authority در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت
شما می توانید با رعایت نکات گفته شده در این بخش از وب سایت وب مدار، در ابتدا وب سایت خود را بهبود بخشید و بعدا از طریق ابزار وبمستر گوگل برای وب سایت خودتان درخواست تجدید نظر بدهید، گوگل بعد از مدتی مجددا سایت شما را بررسی نموده و در صورتی که واقعا تغییرات جدید، مطابق با اصول سئو باشد؛ مجددا شما را به جایگاه قبلی بازخواهد گرداند.
در نهایت اگر وب سایت شما توسط گوگل و انواع الگوریتم های آن مورد حمله قرار گرفته و افت شدیدی داشته باز هم برای بازگشت به جایگاه قبلی راهی وجود دارد.
سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب مطرح شده مفید واقع شده باشند.