سئو و بهینه سازی وب سایت

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

در این بخش از آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت وب مدار، قصد توصیف الگوریتم پاندا و سوالات رایج پیرامون آن را داریم. به امید آن که برایتان مثمر ثمر واقع شود.
گوگل پاندا (به انگلیسی Google Panda) نام الگوریتم جدید شرکت گوگل در رتبه‌بندی صفحات است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. این الگوریتم نتایج جستجو را تا حدی تغییر داده و به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می‌نماید؛ تمامی این اطلاعات را به موتور جستجوی گوگل گزارش می دهد تا از بالا آمدن سایت هایی با کیفیت ارزشی پایین و سایت هایی که عملا مطالب را از سایت های دیگر سرقت می کنند و در سایت خود به نمایش می گذارند به صفحه های اول گوگل جلوگیری کند و سایت هایی که این کار را انجام می دهند و توسط این الگوریتم شناسایی می شوند از طرف گوگل جریمه می شوند.
الگوریتم پاندا یک افزونه ضد اسپم است، به عبارتی دیگر الگوریتم پاندا وظیفه شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت های دیگر، و روش های تقلب در داخل سایت مانند: cloacking (نمایش محتوایی مغایر با آنچه در موتورجستجوگر نمایش داده شده) و… را به عهده دارد و با این کار سایتهای با کیفیت پایین را از لیست جستجوها حذف و سایتهای کیفیت بالا را جایگزین آن‌ها میکند. پاندا مداما به دنبال مطالب دست اول و تولیدی توسط خود صاحبان وب‌سایت‌ها می‌باشد و نسبت به ارتقای رتبه چنین سایت‌هایی اقدام می‌کند و در عوض رتبه سایت‌هایی را که فقط مطالب سایت‌های دیگر را کپی‌برداری می کنند تنزل می‌دهد.
با توجه به شعار همیشگی گوگل: “محتوا پادشاه است” باید توجه بسیار ویژه ای به محتوای سایت مخصوصا محتوای متنی سایت کرد. نوشتن مقاله هایی با کیفیت پایین، مقالاتی که خواننده پس از خواندن آن به نتیجه دلخواه خود نرسد و به معنای دیگر محتوا قوی نباشد، نه تنها به سئو و بهینه سازی سایت کمکی نمیکند بلکه به آن ضربه می زند. الگوریتم پاندا معمولا هر ماه آپدیت می شود و در هر آپدیت معیارهای جدید برای بررسی سایت ها اعلام میکند.
تغییرات ایجاد شده توسط این الگوریتم بدون نام بود تا اینکه برای اولین بار بیرون آمد و بسیاری از ما آن را به روز رسانی کشاورز “Farmer” نامیدیم به دلیل اینکه به نظر می رسید که تاثیر می گذارد بر مزارع محتوا. (مزارع محتوا سایت هایی هستند که اطلاعات را از منابع مختلف زیادی جمع آوری می کنند و اغلب اطلاعات را از سایت های دیگر سرقت می کنند، به منظور ایجاد تعداد زیادی از صفحات تنها با هدف بدست آوردن رتبه خوب در گوگل برای بسیاری از کلمات کلیدی مختلف.) با این حال، پاندا روی تعداد زیادی از سایت ها تاثیر گذاشت. این الگوریتم تغییر دهنده در نهایت به صورت رسمی به یادبود یکی از سازندگان آن ناونیت پاندا (Navneet Panda)  نامیده شد.
هنگامی که پاندا برای اولین بار اتفاق افتاد، بسیاری از سئوکار ها در انجمن های گفتگو تصور می کردند که این الگوریتم سایت های حاوی backlink های غیر طبیعی را هدف قرار داده است. به هر حال مشخص شد که لینک ها بخشی از الگوریتم پاندا نیستند. این الگوریتم فقط درباره کیفیت محتوای سایت ها می باشد.
در اغلب موارد، سایت هایی که توسط پاندا تحت تاثیر قرار گرفتند به سختی ضربه خوردند. اما به ندرت سایت هایی نیز دیده شده که در تاریخ یکی از به روز رسانی های پاندا ضربه کمی خورده اند. پاندا گرایش دارد که در حد یک سایت تاثیر گذار باشد یعنی فقط یک صفحه خاص از سایت را به پایین نتایج گوگل منتقل نمی کند، اما در عوض گوگل کل سایت را با کیفیت پایین در نظر می گیرد. هر چند در برخی موارد پاندا تنها یک بخش از یک سایت را تحت تاثیر قرار می دهد مانند یک وبلاگ خبری یا یک ساب دامنه منحصر به فرد.
در فروردین ماه ۱۳۹۱ تاثیرات این الگوریتم روی زبان پارسی توسط مدیران سایت ها شناسایی شد.
الگوریتم پاندا

شاخصه های مد نظر پاندا

در مورد شاخصه های مدنظر پاندا باید به تفصیل سخن گفت. اما می توان به طور کلی و خلاصه به مواردی که در مدیریت یک وب سایت باید از آنها فاصله گرفت را به شرح ذیل بر شمرد:
۱) استفاده بیش از حد از تبلیغات
۲) متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت
۳) استفاده بیش از حد از یک تگ یا تگ های نامربوط در یک صفحه
۴) لینک های شکسته (به طور مثال لینک هایی که به خطای ۴۰۴ منتهی می شوند)
۵) وجود محتوای کیفیت پایین در کل وب سایت یا بخشی از آن
۶) زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روی وب سایت
۷) مشکلات فنی وب سایت
۸) استفاده از قالب های آماده
بکار بستن شاخصه های مدنظر گوگل پاندا، در حوزه سئو (SEO) یا «بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو» قرار دارد. نکته مهم آنکه اکنون دیگر زمان فریب گوگل با استفاده از ترفندهای خاص سئو و بهینه سازی به پایان رسیده است. بدون شک پاندای گوگل باهوش تر از همیشه در بالاترین نقطه الگوریتم جستجوی گوگل نشسته و بر عملکرد سایت ها و گردانندگان آن نظارت می کند.

گوگل پاندا در ایران

نشانه هایی از ورود گوگل پاندا به ایران و تاثیرات آن بر سایت فارسی زبان وجود دارد. اگر در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعال هستید و یا از کاربران با سابقه اینترنت محسوب می شوید، احتمالا در نتایج جستجوهایتان با تغییرات محسوسی روبه رو شده اید. سایت هایی که تا دیروز در صفحه اول بودند دیگر به چشم نمی خورند؟ چرا؟ آیا از تاثیرات گوگل پاندا و حساسیت آن در رتبه بندی سایت ها است؟ جواب آری است. با گذشت ۶ سال از انتشار این الگوریتم بطور قطع میتوان گفت در این مدت گوگل پاندا فرا گیر شده است.

امتیاز ما در گوگل به چه عواملی بستگی دارد؟

۱) تعداد بازدید ها (Number Hits)
۲) کیفیت محتوا (Quality Of Content)
۳) مدت زمان ماندگاری مخاطب در سایت شما (Time On Site)

چه عواملی باعث میشود ما نزد گوگل پاندا محبوب شویم ؟

۱) میزان قرار داشتن مخاطب در سایت شما (Time On Site)
۲) میزان مشاهده از دیگر صفحات سایت شما (Page Views)
۳) میزان فراری بودن از سایت (Bounce Rate)
۴) اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی (Social Networks)
۵) برند سازی اینترنتی(بک لینک) (Internet Branding)

چگونه از این الگوریتم در امان بمانیم ؟

۱) مطالب با کیفیت و مفید بنویسید: برای بازدید کننده ها بنویسید نه برای گوگل؛ در اینصورت است که رتبه (PageRank) شما بالا می رود.
۲) پست های قدیمی و خیلی ضعیف خود را حذف کنید: اگر میبینید در مطالب قدیمیتان نوشته ای بصورت کپی یا خیلی ضعیف و دارای مشکل دارید بهتر است آنها را حذف یا ویرایششان کنید.
۳) بک لینک های (لینک ها از دیگر سایت ها ) قوی و خوب: یک بک لینک قوی بهتر از ۱۰۰۰۰ لینک ضعیف و نامرتبط می باشد.
۴) سئو و بهینه سازی وب سایت را بدانید: باید در حد قابل قبول از سئو و بهینه سازی وب سایت، مثل عنوان ها، پیوند های یکتا و … بدانید.
۵) دادن لینک به مطالب قدیمی: در مطالب جدیدی که می نویسید به مطالب قدیمی خود لینک بدهید؛ با این ترفند آنها را زنده نگه می دارید.
۶) برای بازدیدکننده بنویسید نه گوگل:این نکته آنقدر مهم هست که باز هم بر آن تاکیید کردم. خیلی خیلی این مسئله مهمی است؛ بر این موضوع دقت داشته باشید.
۷) از شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده کنید: فیس بوک، توییتر و … خیلی می توانند برایتان مثمرثمر واقع شوند. همینطور قابلیت اشتراک گذاری مطالبتان را برای بازدید کننده ها فراهم کنید.

چک لیستی برای تعیین کیفیت محتوای وب سایت (سوالات زیر را در مورد متن های سایت تان از خود بپرسید)

✔ آیا شما به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد کردید؟
✔ آیا این مقاله توسط یک متخصص و یا یک علاقمند آشنا با موضوع آن نوشته شده و یا این مقاله در اصل و طبیعت آن کم عمق و ضعیف است؟
✔ آیا سایت تکراری است، شامل تداخل می باشد و یا مقالات زائد و بی فایده با موضوعات یکسان یا مشابه همراه با تغییرات جزئی کلمات کلیدی متفاوت می باشد؟
✔ آیا این مقاله اشتباهات املایی، خطاهای کوچک و یا واقعی دارد؟
✔ آیا این موضوعات بر اساس منافع واقعی خوانندگان وب سایت تولید شده اند یا توسط سایت های تولید محتوا بر اساس حدس جهت ارتقا در موتورهای جستجو می باشند؟
✔ آیا این مقاله محتوا و اطلاعات اوریجینال، گزارش اوریجینال، تحقیقات اوریجینال، یا تجزیه و تحلیل اوریجینال را ارائه می کند؟
✔ آیا این صفحه ارزش قابل توجه و خوبی در مقایسه با دیگر صفحات در نتایج جستجو ارائه می کند؟
✔ چقدر کنترل کیفیت بر روی محتوا انجام می شود؟
✔ آیا این مقاله دو سمت یک داستان را توصیف می کند (بی طرفانه می باشد)؟
✔ آیا این سایت یک مرجع و مولف شناخته شده در مورد این موضوع می باشد؟
✔ آیا محتوا تولید انبوه شده است و یا برون سپاری شده به تعداد زیادی از سازندگان، و یا در سراسر یک شبکه بزرگ از سایت ها گسترش یافته، به طوری که به آن صفحات منحصر به فرد یا سایت ها توجه یا مراقبت زیادی نمی شود؟
✔ آیا مقاله به خوبی ویرایش شده یا به نظر درهم و برهم می آید و با عجله تولید شده است؟
✔ برای یک پرس و جو مهم مرتبط، به اطلاعات این سایت اعتماد می کنید؟
✔ آیا شما این سایت را به عنوان یک منبع معتبر می شناسید در زمانی که نامش بیان می شود؟
✔ آیا این مقاله توضیحات کامل و جامعی از موضوع ارائه می کند؟
✔ آیا این مقاله شامل تجزیه و تحلیل های روشن و خردمندانه و یا اطلاعات جالب می باشد که واضح و آشکار است؟
✔ آیا این صفحه از نوع صفحاتی می باشد که شما آن را نشانه گذاری می کنید (bookmark)، با دوست خود به اشتراک می گذارید یا این صفحه را پیشنهاد می کنید؟
✔ آیا این مقاله محتوی مقدار بیش از حد از تبلیغات می باشد که منجر به منحرف کردن و یا تداخل با محتوای اصلی می شود؟
✔ آیا انتظار دارید که این مقاله را در یک مجله چاپ شده، یک دانشنامه و یا یک کتاب ببینید؟
✔ آیا این مقاله کوتاه، بی اساس و یا در غیر اینصورت فاقد جزئیات مفید می باشد؟
✔ آیا این مقاله با دقت فراوان و توجه به جزئیات تولید شده و یا با توجه کمتر به جزئیات؟
✔ آیا کاربران زمانی که صفحات این سایت را ببیند، شکایت می کنند؟
لیست بالا بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. این پرسش ها لزوما به این معنی نیست که گوگل تلاش می کند توسط الگوریتم های خود متوجه شود که مقالات شما جالب و یا عادلانه هستند. در عوض این پرسش ها می توانند کمک کنند تا میزان امتیازدهی کاربران واقعی به کیفیت سایت شما مشخص شود. هیچ کس واقعا همه فاکتور ها و عواملی که گوگل برای تعیین کیفیت سایت شما از طریق پاندا استفاده می کند را نمی داند. در نهایت تمام تمرکز بر ایجاد بهترین وب سایت ممکن برای کاربران شما می باشد. همچنین مهم است که فقط بهترین اطلاعات و مقالات و در واقع بهترین های خود را به گوگل بدهید تا ایندکس شوند. چند عامل هستند که همگان بر اهمیت آنها در رابطه با الگوریتم پاندا اذعان دارند و در زیر به توضح این عوامل می پردازیم:

محتوای ضعیف و ناقص (Thin content)

یک صفحه ضعیف به صفحه ای می گویند که برای شخصی که آن را می خواند بسیار کم و یا هیچ سودی ندارد و در واقع ارزش آن صفحه پایین می باشد. این لزوما به این معنی نیست که یک صفحه حتما باید یک تعداد معینی از کلمات داشته باشد، اما اغلب صفحات با تعداد لغات کم خیلی مفید و سودمند نیستند. اگر شما تعداد صفحات زیادی روی وب سایت خود دارید که شامل یک یا دو جمله هستند و این صفحات همگی در گوگل ایندکس شده اند، بنابراین الگوریتم پاندا ممکن است تشخیص دهد که اکثر صفحات ایندکس شده شما کیفیت پایینی دارند.
داشتن یک صفحه ضعیف غیر عادی باعث نمی شود که برای شما مشکلاتی توسط پاندا ایجاد شود. اما اگر بخش به اندازه کافی بزرگ از صفحات وب سایت شما برای کاربران مفید نباشد، این اصلا خوب نیست.

محتوای تکراری (Duplicate content)

راه های مختلفی وجود دارد که محتوا و مطالب تکراری می تواند باعث بشود که وب سایت شما به عنوان یک سایت با کیفیت پایین توسط الگوریتم پاندا شناخته شود. اولین راه این است که یک سایت دارای مقدار زیادی از محتوایی باشد که از منابع دیگر روی وب کپی شده باشد. به عنوان مثال شما یک وبلاگ در وب سایت خود دارید و شما این وبلاگ را با مقالاتی که از منابع دیگر گرفته اید پر کرده اید. گوگل خیلی خوب متوجه می شود که شما خالق و سازنده این محتوا نیستید. اگر الگوریتم پاندا بتواند تشخیص دهد که بخش بزرگی از وب سایت شما توسط محتوایی ساخته شده است که در سایت های دیگر نیز وجود دارد، و این موضوع می تواند باعث بشود که پاندا نگاه نامطلوبی به شما بیندازد.
شما همچنین می توانید با مشکل مواجه بشوید در صورتیکه محتوای کپی شده را روی خود وب سایت تان قرار دهید. یک مثال می تواند برای این باشد که یک سایت تعداد زیادی محصولات برای فروش داشته باشد. شاید هر محصول یک صفحه جداگانه برای هر رنگ و سایز داشته باشد. اما همه این صفحات در اصل یکسان هستند. اگر یک محصول در ۲۰ رنگ مختلف و هر کدام از آنها در ۶ سایز متفاوت باشد، پس این بدان معنی می باشد که شما ۱۲۰ صفحه برای یک محصول دارید که همه آنها تقریبا یکسان هستند. حالا تصور کنید که شما ۴۰۰۰ محصول برای فروش دارید. این به این معنی است که شما تقریبا نیم میلیون صفحه در گوگل ایندکس کرده اید در حالی که ۴۰۰۰ صفحه کفایت می کرد. در این نوع وضعیت، راه حل این مشکل استفاده از چیزی است با نام تگ استاندارد (canonical tag).

محتوای با کیفیت پایین (Low-quality content)

وقتی من یک مقاله می نویسم و آن را روی وب سایت خودم منتشر می کنم، تنها نوع اطلاعاتی که من می خواهم در گوگل ارائه کنم، اطلاعاتی می باشد که در نوع خودش بهترین باشد. در گذشته بسیاری از مشاوران سئو به صاحبان وب سایت ها می گفتند که این خیلی مهم است که هر روز یک مطلب روی سایت و یا وبلاگ آن قرار دهید و مطمئن باشید که همیشه با گذاشتن مطالب در گوگل ایندکس می شوید. اما اگر آنچه شما تولید کرده اید برای محتوا کیفیت بالایی نداشته باشد، این می تواند به شما بیشتر آسیب برساند تا برای شما مفید باشد. بسیاری از سوالات ذکر شده در چک لیست بالا، درباره مفید بودن محتوای سایت برای خوانندگان سوال می کند.
به عنوان مثال فرض کنید که من یک وبلاگ درباره سئو و بهینه سازی وب سایت دارم و هر روز یک تکه کوتاه از مقالات سئو جالب را که به صورت آنلاین مطالعه کرده ام را در وب سایتم مانند وبلاگ منتشر می کنم. آیا گوگل تمایلی به نشان دادن خلاصه مقالات به جستجو کنندگان دارد و یا ترجیح می دهد که مقالات واقعی را به آنها نشان دهد؟ البته مشخص است که خلاصه مقالات من ارزش و فایده مقالات واقعی را ندارد. حالا فرض کنید که من این کار را برای ۴ سال انجام داده ام و در حال حاضر سایت من بیش از ۴۰۰۰ صفحه دارد که حاوی اطلاعاتی است که منحصر به فرد نیست و ارزش آن از سایت های با موضوعات مشابه کمتر است.
در مثالی دیگر فرض کنید که من یک لوله کش هستم. و به من گفته شده است که من باید به طور منظم روی سایت مطلب بگذارم، به طوری که می بایست چندین بار در هفته ۲ یا ۳ پاراگراف درباره چیزهایی مثل “چگونه چکه کردن شیر آب را تعمیر کنیم” یا “چگونه گرفتگی توالت را برطرف کنیم” مطلب می نوشتم. اما من سرم خیلی شلوغ است و زمان زیادی ندارم برای قرار دادن مطالب در وب سایت، بنابراین هر مقاله ای که من نوشته ام شامل کلمات کلیدی در عنوان و چندین بار تکرار آنها در متن مقاله می باشد، اما این محتوا عمق چندانی ندارد و خیلی برای خوانندگان مفید نیست. اگر اکثریت صفحات در سایت من حاوی اطلاعاتی باشد که برای هیچ کس جذاب نباشد، این می تواند نشانه ای باشد از کیفیت پایین سایت در نظر الگوریتم پاندا.

چگونگی بهبود یافتن مجدد رتبه بعد از ضربه خوردن از پاندا

گوگل تقریبا به صورت ماهانه الگوریتم پاندا را تازه می کند. آنها قبلا هر زمان که الگوریتم تازه (Refresh) می شد آن را اعلام میکردند، اما در حال حاضر فقط تغییرات واقعا بزرگ در الگوریتم پاندا را اعلام می کنند. آنچه در زمان تازه شده الگوریتم پاندا اتفاق می افتد این است که گوگل یک نگاه تازه به همه وب سایت ها در وب می اندازد و کیفیت سایت ها را بر اساس معیار های تازه شده الگوریتم پاندا تعیین می کند. در صورتیکه وب سایت شما قبلا تحت تاثیر منفی از پاندا قرار گرفته باشد و سپس شما تغییراتی در سایت تان ایجاد کرده باشید مانند حذف محتواهای ضعیف و تکراری، بنابراین در زمان تازه سازی پاندا، شما خواهید دید که همه چیز بهبود می یابد. با این حال برای برخی از وب سایت ها تازه سازی پاندا می بایست دو بار اتفاق بیفتد تا بهبود های کامل تری دیده شوند. این موضوع به دلیل آن است که گاهی اوقات چندین ماه برای گوگل طول می کشد تا همه صفحات سایت را مجددا بررسی کند و تغییراتی که ایجاد شده است را تشخیص بدهد.
وقتی یک به روز رسانی اتفاق می افتد، این بدان معنی می باشد که گوگل معیارهای خود را برای تعیین کیفیت سایت ها تغییر داده است.
در حال حاضر به جای فقط تازه شدن الگوریتم، گوگل به روز رسانی نیز برای آنها ارائه می کند. وقتی یک به روز رسانی اتفاق می افتد، این بدان معنی می باشد که گوگل معیارهای خود را برای تعیین کیفیت سایت ها تغییر داده است. در ۲۰ می ۲۰۱۴ گوگل یک به روز رسانی عمده به نام پاندا ۴/۰ انجام داد. این باعث شد بسیاری از سایت ها تغییرات قابل توجهی را در رابطه با پاندا مشاهده کنند.
سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب بیان شده، مفید واقع شده باشد.


سید یوسف حشمتی
کارشناس سئو و بهینه سازی وب سایت - برنامه نویس، طراح و توسعه دهنده صفحات وب و وب اپلیکیشن

بدون دیدگاه

    **ایمیل شما منتشر نخواهد شد**