سئو و بهینه سازی وب سایت

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن

در این بخش از آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت وب مدار، قصد توصیف الگوریتم پنگوئن و سوالات رایج پیرامون آن را داریم. به امید آن که برایتان مثمر ثمر واقع شود.
گوگل پنگوئن یک اسم کد برای آپدیتی از الگوریتم گوگل است. این الگوریتم بر روی لینک های سایت و بک لینک ها تمرکز دارد. الگوریتم پنگوئن یک افزونه ضد اسپم است، به عبارتی الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بک‌لینک خریداری می‌کنند به عهده دارد. همانطور که می‌دانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن، از سایت‌های دیگر بیشتر باشد، امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه‌های بالاتر جستجو قرار می‌دهد. این عمل باعث شده تا افرادی سودجو به صورت فله‌ای اقدام به قرار دادن لینک وب‌سایتهای دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند. الگوریتم پنگوئن گوگل با توجه به تعداد زیاد لینک‌گذاری در یک سایت و مرتبط نبودن لینک های قرارداده شده با محتوای آن سایت، این اسپمرها را شناسایی می کند؛ و هم وب ‌سایت لینک گذارنده و هم وب‌سایت لینک دهنده را جریمه و از لیست جستجوها حذف می‌کند.

1الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم همانگونه که به بک لینک های مخرب امتیاز منفی می دهد به بک لینک های خوب هم امتیاز مثبت می دهد و مجموع این امتیاز های مثبت می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد و امتیازهای منفی هم می تواند شمارا چندین صفحه در نتایج جستجو به عقب برگرداند.
سایت گوگل به قدرت و اهمیتی که بک لینک ها دارند امتیاز می دهد و به همین دلیل بهترین کار نگارش مطالب خوب و مفید و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است که می توانند بک لینک های خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.
این الگوریتم برای کاهش رتبه بندی وب سایت هایی که دستورالعمل وب مستری را نقض می کند در موتور جستجو بکار گرفته شد؛ با استفاده از تکنیک اعلام شده، سئو کلاه سیاه (black-hat SEO) با هدف افزایش مصنوعی رتبه بندی یک صفحه وب با تغییر تعداد لینک ها، به آن صفحه می باشد؛ چنین تاکتیکی معمولا به عنوان شبکه های لینک توصیف می شود.
تمرکز این الگوریتم روی لینک های غیر طبیعی است. همانطور که می دانید برای موتورهای جستجو هر لینکی که از سایت های دیگر به سایت شما می شود به معنای تایید و رای مثبتی برای سایت شماست خصوصا اینکه سایت مبدا یک سایت مهم و پربازدید باشد، البته اگر سایت مبدا یک سایت مهم و پربازدید نباشد نیز در کنار هم قرار گرفتن تعدادی از این گونه لینک ها، باز به معنای امتیاز و رای مثبت به سایت شماست که بسیار تاثیر گذار در سئوی سایت است. با توجه به اینکه سوء استفاده های زیادی از این مسئله شده است، الگوریتم پنگوئن جهت بررسی و تشخیص لینک های مفید و طبیعی و مرتبط از لینک های غیرطبیعی و غیر مرتبط راه اندازی شد. فاکتورهای دقیق پنگوئن و کارکرد آن دقیقا مشخص نیست اما بنابر اعلام خود گوگل تاثیر این الگوریتم فقط روی یک کلمه در سایت نیست و تمام سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. ذکر این نکته لازم است که لینک های ورودی به سایت شما باید از سایت های مرتبط با رشته کاری سایت شما باشد. لینک از سایت های نامرتبط به معنای لینک غیر طبیعی است.
این الگوریتم جهت شناسایی وب‌سایت‌هایی که تولید اسپم می‌کنند و از طریق خرید بک لینک سعی در افزایش رتبه در نتایج جستجو را دارند، طراحی‌شده است. در واقع پنگوین جهت مبارزه با خرید و فروش لینک و جریمه کردن سایت های که از این طریق سعی در تغییر نتایج گوگل دارند به وجود آمده است. در گذشته لینک از عوامل اصلی رتبه بندی بوده است و هر سایتی با تعداد لینک بالاتر می توانست جایگاه بهتری را در SERP کسب کند.

چگونه از الگوریتم پنگوئن در امان بمانیم ؟

۱) مطالب با کیفیت و مفید بنویسید: برای بازدید کننده ها بنویسید نه برای گوگل؛ در اینصورت است که رتبه (PageRank) شما بالا می رود.
۲) پست های قدیمی و خیلی ضعیف خود را حذف کنید: اگر میبینید در مطالب قدیمیتان نوشته ای بصورت کپی یا خیلی ضعیف و دارای مشکل دارید بهتر است آنها را حذف یا ویرایششان کنید.
۳) بک لینک های (لینک ها از دیگر سایت ها ) قوی و خوب: یک بک لینک قوی بهتر از ۱۰۰۰۰ لینک ضعیف و نامرتبط می باشد.
۴) سئو و بهینه سازی وب سایت را بدانید: باید در حد قابل قبول از سئو و بهینه سازی وب سایت، مثل عنوان ها, پیوند های یکتا و … بدانید.
۵) دادن لینک به مطالب قدیمی: در مطالب جدیدی که می نویسید به مطالب قدیمی خود لینک بدهید؛ با این ترفند آنها را زنده نگه می دارید.
۶) برای بازدیدکننده بنویسید نه گوگل:این نکته آنقدر مهم هست که باز هم بر آن تاکیید کردم. خیلی خیلی این مسئله مهمی است؛ بر این موضوع دقت داشته باشید.
۷) از شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده کنید: فیس بوک, توییتر و … خیلی می توانند برایتان مثمرثمر واقع شوند. همینطور قابلیت اشتراک گذاری مطالبتان را برای بازدید کننده ها فراهم کنید.

اثر الگوریتم پنگوئن در نتایج جستجو گوگل

به تخمین گوگل، الگوریتم پنگوئن حدود %۳/۱ از جستجو در انگلیسی و در حدود ۳% از جستجو در زبان هایی مانند آلمانی، چینی و عربی و درصد بزرگتری از جستجو به سایر زبان های اسپم را تحت تاثیر قرار می دهد. در ۲۵ ماه مه ۲۰۱۲، گوگل یکی دیگر از به روز رسانی های پنگوئن، به نام الگوریتم پنگوئن ۱/۱ را پرده برداری کرد. این به روز رسانی، به گفته Matt Cutts، قرار بود کمتر از یک دهم درصد از جستجوهای به زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار دهد. اصل راهنما برای این به روز رسانی بر جریمه کردن وب سایت هایی که برای رسیدن به رتبه بندی بالا دستکاری شده اند، بود. هدف گوگل گرفتن اسپمرهای بیش از حد بود، اما به نظر می رسد برخی از سایت های مشروع و مدیران سئو با این تغییر الگوریتم گرفتار شدند. وب سایت هایی رتبه بندی در گوگل را برای کلمات کلیدی خاصی با اجرای الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن از دست دادند. به نظر می رسد این متن در اعتراض به این موارد است که، پیوندها به این سایت ها متمرکز بر یک یا چند کلید واژه اند در حالی که محتوای وب سایت رضایت بخش بوده است. اما نتیجه به روز رسانی برای وب سایت های مختلف متفاوت است. گوگل به طور خاص اشاره می کند که صفحات ورودی، که فقط برای جذب ترافیک موتور های جستجو ساخته شده اند، برخلاف دستورالعمل وب مستری هستند.
الگوریتم پنگوئن ۳ اکتبر ۲۰۱۲ منتشر شد و بر %۳/۰ از داده ها اثر داشت. پنگوئن ۴ AKA در ۲۲ می ۲۰۱۳ منتشر شد و بر %۳/۲ از داده ها تاثیر داشت. پنگوئن ۵ AKA در ۴ اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شد، حدود %۱ از داده ها را تحت تاثیر قرار می داد و آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن بود که از ارائه آن از همه به روز رسانی ها طولانی تر شد. مدیران سایت مشتاقانه منتظر نسخه جدید، به امید بهبود بودند.

تفاوت بین الگوریتم پنگوئن و به روز رسانی های قبلی

قبل از الگوریتم پنگوئن، گوگل یک سری به روز رسانی الگوریتم به نام پاندا منتشر کرد با اولین ظهور در فوریه سال ۲۰۱۱ الگوریتم پاندا با هدف کم کردن رتبه وب سایت هایی که تجربه کاربری ضعیف ارائه می کردند وارد شد. در ژانویه ۲۰۱۲، به اصطلاح طرح بندی صفحه الگوریتم به روز رسانی شد (به عنوان سنگین ترین به روز رسانی شناخته شد)، که وب سایت های با تبلیغات زیاد و یا مطالب خیلی کم را هدف قرار می داد. هدف استراتژیک که به روز رسانی های پاندا، پنگوئن، و طرح بندی صفحه داشتند نمایش وب سایت های با کیفیت بالاتر در بالای نتایج جستجوی گوگل است. با این حال، سایت های که در نتیجه این به روز رسانی دچار کاهش رتبه بندی شده اند، دارای مجموعه های مختلف از این ویژگی ها بودند. (هدف اصلی گوگل پنگوئن spamdexing است از جمله link bombing)

چرا الگوریتم پنگوئن تشکیل شد ؟

۱) مباره با اسپمر ها و مطالب کپی
۲) استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی

چطور در این الگوریتم نزد گوگل محبوب شویم ؟

۱) اشتراک گذاری و میزان share شدن مطالب شما در جامعه مجازی.
۲) پرهیز از تکرار کلمات کلیدی.
۳) کیفیت مطلب خود را بالا ببرید و کامل توضیح بدید.
۴) مطالب را کپی نکنید و کپی رایت را رعایت کنید.
۵) مطالب خود را منظم قرار دهید.

تفاوت الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن

الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن تمرکز خود را بر روی روش های شناسایی اسپم گذاشته اند، گوگل پاندا وظیفه شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت های دیگر، روش های متقلبانه در داخل سایت مانند کلوکینگ و… را به عهده دارد و گوگل پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت هایی که اقدام به خریداری لینک برای بهبود رنکینگ خود می کنند را عهده دار است. هر دو الگوریتم فوق در حال مبارزه با سئوی سیاه هستند و پاندا و پنگوئن نیز حیواناتی سیاه و سفید می باشند.
تمرکز اصلی پنگوئن بر روی لینک های غیر طبیعی می باشد، اما فاکتور های دیگری نیز وجود دارند که از نظر پنگوئن بر روی سایت ها تاثیر می گذارند. هرچند لینک ها مهم ترین فاکتور شناخته شده می باشد.

الگوریتم پنگوئن2

فاکتور های تاثیر گذار دیگر پنگوئن

۱) محتوای به صورت اتوماتیک تولید شده
۲) پنهان کاری
۳) تغییر مسیر های فریب کارانه
۴) متن یا لینک پنهانی
۵) صفحات راه در رو
۶) بارگذاری صفحات با کلمات کلیدی بی ربط
۷) ایجاد صفحات با رفتارهای مخرب مانند فیشینگ, نصب ویروس ها, تروجان ها یا دیگر بدافزارها
۸) سوء استفاده از تکه های غنی نشانه گذاری شده
۹) ارسال پرس و جو های خودکار به گوگل

چرا لینک ها مهم هستند ؟

لینک مانند یک رای برای سایت شما می باشد. در صورتیکه از یک سایت قابل احترام به سایت شما لینک بشود این یک توصیه و پیشنهاد برای سایت شما می باشد. اما اگر یک سایت کوچک و ناشناخته به سایت شما لینک شود؛ این رای قابل قیاس با یک رای از یک سایت معتبر نیست. با این حال اگر شما بتوانید تعداد زیادی از این رای های کوچک را بدست آورید؛ واقعا می توانند برای سایت شما متفاوت باشند. به همین دلیل است که در گذشته سئو کاران تلاش می کردند تعداد زیادی لینک از هر جایی که امکان پذیر بود دریافت کنند.
چیز دیگری که در الگوریتم های گوگل اهمیت دارد anchor text می باشد. anchor text متنی است که برای توضیح و نمایش لینک استفاده می شود. مثلا در لینک نقش سئو و بهینه سازی وب سایت در طراحی سایت جمله “نقش سئو و بهینه سازی وب سایت در طراحی سایت” anchor text می باشد.
این سخت نیست که ببینید چگونه مردم این بخش از الگوریتم پنگوئن را دستکاری می کردند. به عنوان مثال فرض کنید که من کار سئو برای یک شرکت محوطه سازی در تهران انجام می دهم. در گذشته یکی از راه هایی که من می توانستم الگوریتم را فریب بدهم تا فکر کند شرکت مورد نظر من باید رتبه بالایی داشته باشد این بود که یک دسته لینک های خود ساخته بسازم و از anchor text در این لینک ها استفاده کنم که حاوی عباراتی مانند شرکت محوطه سازی تهران, محوطه سازی در تهران و محوطه سازی تهران باشند. در حالی که یک لینک معتبر از یک سایت شناخته شده مناسب می باشد, چیزی که مردم کشف کرده بودند ساختن تعداد زیادی لینک از سایت های با کیفیت پایین بود که کاملا هم موثر بود. به این ترتیب, آنچه سئو کاران انجام می دادند ساختن لینک های آسان در مکان هایی مانند لیست های دایرکتوری, مقالات خود ساخته و قسمت نظرات و پست های انجمن ها بود.
با اینکه ما دقیقا نمی دانیم که الگوریتم پنگوئن چه فاکتورهایی را در نظر می گیرد، اما آنچه از آن مطمئن هستیم این است که این الگوریتم تلاش می کن تا این گونه لینک های خود ساخته و بی کیفیت را پیدا کند. نظر شخصی من این است که پنگوئن نوعی الگوریتم است که یک “فاکتور اعتماد” را روی لینک شما قرار می دهد. قبلا تصور می شد که پنگوئن بر روی یک سایت یا یک صفحه و یا حتی در سطح یک کلمه کلیدی تاثیر می تواند بگذارد، اما یکی از کارمندان گوگل به نام آقای جان مولر (JohnMueller) چندین بار گفته است که پنگوئن یک الگوریتم تاثیر گذار در سطح وب سایت است. این به این معنی است که اگر الگوریتم پنگوئن تعداد زیادی از لینک های به سایت شما را غیر قابل اعتماد تشخیص دهد، درنتیجه اعتماد گوگل به کل سایت شما کاهش می یابد. به این ترتیب کل سایت شاهد یک کاهش رتبه بندی خواهد بود.
در حالی که پنگوئن بسیاری از سایت ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد؛ دیده شده که برخی از سایت ها کاهش جزئی در رتبه بندی خود داشته اند. این تفاوت البته به مقدار دستکاری کردن لینک ها که انجام شده بستگی دارد.

چگونگی بهبود یافتن مجدد رتبه بعد از ضربه خوردن از پنگوئن

پنگوئن یک فیلتر می باشد درست مثل پاندا؛ این بدین معنی می باشد که این الگوریتم به صورت دوره ای مجددا اجرا می شود و سایت ها با هر بار اجرای آن دوباره ارزیابی می شوند. تا به حال این الگوریتم خیلی زیاد اجرا نشده است. به منظور بازیابی و بهبود یافتن از پنگوئن، شما نیاز به شناسایی لینک های غیر طبیعی که به سایت شما اشاره می کند، دارید و آنها را حذف کنید و یا اگر شما نمی توانستید آنها را حذف کنید، شما می توانید از گوگل بخواهید تا دیگر آنها را به حساب نیاورد و این کار را با ابزار disavow tool انجام می دهید. سپس در دوره بعدی که پنگوئن تازه و یا به روز رسانی گردید؛ در صورتیکه شما به اندازه کافی برای پاک کردن لینک های غیر طبیعی فعالیت کرده باشید، شما یک بار دیگر در نظر گوگل اعتمادتان را بدست می آورید و در واقع مجددا اعتماد گوگل را جذب می کنید. در برخی موارد دوباره تازه شدن الگوریتم نیاز است تا یک سایت به طور کامل از تاثیرات پنگوئن رها شود زیرا حتی ممکن است تا ۶ ماه برای پردازش کامل فایل disavow یک سایت زمان لازم باشد.

نمونه هایی از لینک های غیر طبیعی

۱) لینک های خریده شده برای بدست آوردن رتبه
۲) تبادل لینک بیش از حد به صورت متقابل
۳) لینک های ایجاد شده به صورت خودکار با برنامه های لینک ساز
disavow tool ابزاری است که شما می بایست فقط در صورتیکه چگونگی کارکرد آن را واقعا می دانید از آن استفاده نمایید. در صورتیکه شما لینک های اشتباه را رد کنید (disavow) کنید به صورت بالقوه احتمال دارد به سایت شما آسیب وارد شود به جای اینکه مفید باشد.
نکته مهم این است که توجه داشته باشید سایت هایی که از تاثیرات الگوریتم پنگوئن بهبود می یابند، اغلب مثل یک موشک و با سرعت به همان رتبه های بالای قبل از جریمه شدن بر نخواهند گشت زیرا آن رتبه ها را با لینک های غیر طبیعی به دست آورده بودند که در حال حاضر این لینک ها در نظر گرفته نمی شوند.
تمرکز اصلی الگوریتم پنگوئن مبارزه با سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)است. در الگوریتم پاندا، تمرکز اصلی گوگل بر مخاطب بود، اما در این الگوریتم، گوگل قصد دارد تا مستقیما سئوکارهای متخلف را هدف قرار دهد.

موارد زیر، باعث کاهش رتبه شما در نتایج جست و جو خواهد شد

۱) بهینه‌سازی بیش از اندازه وب‌سایت یا Over Optimization
۲) بک‌لینک‌های غیر مرتبط و Spam
۳) Anchor Text بیش از حد (مثلا شرکت طراحی سایت هستید و در Footer همه‌ی وب‌سایت‌ها، نام خود را لینک می‌کنید؛ این می‌تواند در صورت تکرار زیاد، برایتان دردسرساز شود)
سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب بیان شده، مفید واقع شده باشد.


مجید پورسادات
مدرس دوره ciw و سئو و بهینه سازی وب سایت مجتمع فنی تهران طراح و برنامه نویس وب و سئو کار

یک دیدگاه

  1. پیتزا قلب گفت:

    ممنون از وبلاگ خوبتون. به سایت ما هم حتما سر بزنید

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**