سئو و بهینه سازی وب سایت

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر

در این بخش از آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت وب مدار، قصد داریم پیرامون الگوریتم کبوتر سخن بگوییم و آن را مورد بحث قرار دهیم.
قطب اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است. الگوریتم جدید گوگل مانند پنگوئن و پاندا نبوده و یک الگوریتم مبارزه با اسپم نیست، هدف آن بهبود نتایج موجود براساس موقعیت جغرافیایی کاربر و تجارت ها می باشد.
الگوریتم کبوتر جهت منطقه بندی نتایج جستجو راه‌اندازی شده است. گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم باعث بهبود پارامترهای مرتبط با مسافت و موقعیت جغرافیایی نتایج جستجو شده است و درواقع ارتباط میان الگوریتم اصلی و محلی (local SEO) را فراهم ساخته است. الگوریتم کبوتر به طور مستقیم در نتایج گوگل و همینطور نتایج گوگل مپ تاثیر گذار خواهد بود.
الگوریتم کبوتر
نام الگوریتم کبوتر به این دلیل انتخاب شده است که در گذشته کبوترها برای ارتباطات محلی و نزدیک استفاده میشدند.
گوگل اعلام کرده است که الگوریتم کبوتر استفاده بهتری از توانایی های اطلاعاتی گوگل کرده و صدها عامل را در رتبه بندی نتایج جستجو در نظر خواهد گرفت. به ویژه استفاده از اطلاعاتی شامل کلمات مشابه، غلط های املایی کاربران، تخمین محل و فاصله از توانایی های این الگوریتم جدید خواهند بود.
الگوریتم کبوتر یکی از مهم ترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل می باشد. این الگوریتم به زبان ساده به شیوه زیر عمل میکند. این الگوریتم پس از ایندکس شدن سایت توسط گوگل، اطلاعات وب ‌سایتهای اینترنتی را در قفس‌های داده قرار می‌دهد. در هر قفس تعدادی کبوتر وجود دارد که به بررسی محتوای این سایتها و مقایسه آن‌ها با کلمه کلیدی جستجو شده می‌پردازند. هر بار که مطلبی مناسب کلمه کلیدی پیدا کنند یک بار به آن نوک می‌زنند. صفحاتی که بیشترین مقدار نوک به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده می‌شوند. این الگوریتم به کاربران کمک میکنند بهتر به اهداف برسند حتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بومی، مطلب و هدف مورد نظر را به کاربر نشان میدهد.
در حقیقت الگوریتم کبوتر گوگل به بررسی نتایج محلی تر اهمیت می دهد و از نظر این الگوریتم سایت هایی که محتوای خود را با دسته بندی محلی انتشار می دهند از امتیاز بیشتری برخوردارند.
برای کسب نمره قابل قبول از گوگل در مواجه با این الگوریتم می بایست توجه بیشتری به سئوی محلی و رعایت اصول آن داشته باشید. اگر شما دارای تجارتی با مکان مشخص هستید (مانند رستوران، مطب، باشگاه و… ) توجه به سئوی محلی میتواند شانس جذب مشتری از گوگل را برای شما افزایش داده و موجب شود تا از رقبای خود پیشی بگیرید.

چرا رتبه بندی کبوتر (Pigeon Rank) به خوبی کار می کند؟

کبوتر خاکستری پرنده ای است که می تواند جزئیات را بدون در نظر گرفتن جهت گیری فضایی به دقت بررسی کند ، و این همان قابلیتی است که موجب می شود موتور جستجو نیز از میان هزاران سایت ایندکس شده سایت های مرتبط و مطلوب را بیابد. گردآوری جمعی از کبوتران به صورت خوشه ای متراکم موجب تسریع فرآیند جستجو شده و با توجه به قابلیت های توضیح داده شده در مورد این الگوریتم، افزایش سرعت نه تنها از کیفیت مطالب ارائه شده نکاسته بلکه دقت آن را نیز بیشتر کرده است.
به روز رسانی الگوریتم کبوتر رتبه دایرکتوری های محلی را ارتقا داده است.
در راستای انتشار الگوریتم کبوتر ، مطلبی که کاملا محسوس است وضعیت بهتر دایرکتوری های محلی در نتایج جستجوی گوگل می باشد.
برای مثال زمانی که “رستوران های تهران” را جستجو کنید ، موتور جستجوی گوگل ، دیگر رستوران ها را به صورت نتایج مجزا نشان نمی دهد بلکه دایرکتوری های و لیست های مشخص رستوران های تهران را ارائه می کند. این در حالی است که با توجه به اعتبار دایرکتوری ها آنها را رتبه بندی کرده و پس از ارائه ی لیست های معتبر و محبوب به سراغ نیازمندی ها می رود.
جالب است بدانید پس از آن در صفحه ی دوم تازه به مقالاتی از روزنامه های معتبر می رسیم که آنها نیز لیستی از رستوران ها را در قالب راهنما ارائه کرده اند. و در آخر شاید در صفحات سوم یا چهارم به سایت های اختصاصی رستوران ها دست یابیم.
این نتایج نه تنها در مورد عبارت “رستوران های تهران” تغییر کرده است بلکه در رابطه با سایر عبارات این چنینی مانند “هتل های مازندران” و … نیز می توانید شاهد این به روزرسانی مفید باشید.
در نهایت بررسی های انجام شده حاکی از آن است که به روز رسانی الگوریتم کبوتر بهترین نتیجه را برای دایرکتوری های محلی به همراه داشته است و این امر کاملا با گفته ی قبلی گوگل در مورد “مرتبط ساختن نتایج محلی با سیگنال های رتبه بندی سایت” سازگار است. این به روز رسانی موجب شده تا دایرکتوری های عظیم و سایت های با سئوی پیشرفته به خوبی نتیجه بگیرند و متعاقبا سایت های اختصاصی مربوط به رستوران ها یا هتل ها و … برای رقابت به چالش دشواری کشیده شوند. این رقابت برای دایرکتوری های تازه تاسیس نیز مشکل خواهد بود.

مهمترین ضعف سیستم خوشه بندی کبوتر؟

در سیستم خوشه بندی کبوتر گوگل وقتی یک کاربر اقدام به جستجوی یک کلید واژه میکند گوگل باسیستم کبوتر خود ابتدا سایت ها را خوشه بندی کرده است و ۹۰ درصد ۲۰ گزینه اولی که گوگل به کابران پیشنهاد میدهد از خوشه یک میباشند. خوشه یک یعنی وبسایتهایی که مدت نسبتا زیادی در صفحه ۱ و ۲ حضور دارند. با کمی تامل میتوانید به راحتی متوجه شوید که شانس رسیدن به صفحه اول برای وبسایتهای نوظهور نه تنها برابر نیست بلکه بسیار کمتر است و وقتی متوجه شوید که بجز خوشه یک، ۴ خوشه دیگر هم وجود دارند و وبسایتی که تازه راه اندازی میشود در خوشه پنجم قرار میگیرد؛ متوجه میشوید که شانس بسیار اندکی دارد یعنی کمتر از ۱% شانس رقابت دارند و با فرض اینکه تمامی آیتم های بهینه سازی و سئو را رعایت کرده باشید و محتوای قوی و اصیلی هم داشته باشید در کلید واژه هایی که رقابت بالایی دارند باید حالا حالا ها پشت خط بمانید. این سیستم باعث ایجاد نوعی تبعیض بین وبسایت های قدیمی و با محتوای تکراری و ضعیف و یک وبسایت نوظهور ولی با محتوای قوی میشود. به نظر بنده این بزرگترین نقص در سیستم رتبه بندی وبسایت های گوگل میباشد.
سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب مطرح شده مفید واقع شده باشند.


مجید پورسادات
مدرس دوره ciw و سئو و بهینه سازی وب سایت مجتمع فنی تهران طراح و برنامه نویس وب و سئو کار

یک دیدگاه

  1. بسته بندی اثاثیه گفت:

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**