سئو و بهینه سازی وب سایت

الگوریتم mobilegeddon

الگوریتم mobilegeddon

امروز در این بخش از آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت وب مدار، قصد توصیف الگوریتم mobilegeddon و سوالات رایج پیرامون آن را داریم. به امید آن که برایتان مثمر ثمر واقع شود.

هدف اصلی این الگوریتم حذف تمامی وب سایت هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت ها را نداشته باشند.

این الگوریتم در اردیبهشت سال ۹۴ منتشر شده است. سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمیشوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد. یکی از راه هایی که سایت را منطبق با صفحه نمایش موبایلها و تبلت ها طراحی کنیم استفاده از ابزار بوت استرپ است.

اگر مایل هستید سایتتان توسط این الگوریتم گوگل در جست و جو ها حذف نشود، می بایست این امکانات را فراهم نمایید

۱) سایت شما باید رارای طراحی ای واکنش گرا یا اصطلاحا ریسپانسیو باشد.
۲) از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
۳) تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند.
۴) قراردادن لینک های صفحاتتان در فاصله ای که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
۵) ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
۶) این الگوریتم در حال ساخته شده و در حال تست بر روی کشور های محدودی است و پس از دریافت نتیجه و اصلاح آن راه اندازی خواهد شد.

الگوریتم mobilegeddon

وجود این اتفاق، بسیاری از وب سایت های بزرگ دنیا را با یک چالش اساسی مواجه کرد و باعث شد که آنها به این الگوریتم جدید، لقب “موبایل گدون” که برگرفته از آرماگدون می باشد را بدهند.

از آنجایی که امروزه استفاده کاربری و کاربردی از موبایل و تبلت و استفاده ی کاربران آنها از اینترنت رو به افزایش می باشد، گوگل در راستای تقویت ابزار موبایل و تبلت، تصمیم به ارائه این الگوریتم گرفت.

شرایطی را که بر اساس آن یک وب سایت به عنوان Mobile Friendly معرفی می شود را می توان بصورت زیر تشریح کرد

۱) طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد
۲) عدم استفاده از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت اهمیت و عمومیت نداردمثل استفاده از (Flash)
۳) استفاده از متن به نوعی که نیاز به بزرگ نمایی نداشته و قابل خواندن باشد.
۴) قراردادن لینک ها با فاصله معقول بصورتی که کاربر به راحتی بتواند لینک مورد نظر خود را انتخاب کند.
۵) استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگ نمایی صفحه وجود نداشته باشد.

در حال حاضر گوگل این شرایط را برای تمامی وب سایت ها و با هر زبان در سراسر دنیا به کار می برد و به این نکته اشاره کرده است که الگوریتم جدید، تاثیر مستقیم بر روی نتایج گوگل خواهد داشت.

اگر وب سایت شما بصورت Mobile Friendly طراحی شده باشد می توانید منتظر افزایش رتبه بندی سایت و بهینه سازی سایت خود در نتایج جستجو باشید در غیر اینصورت، سقوط رتبه در انتظار شماست.

نکته مثبتی که در این الگوریتم وجود دارد، Real Time (بروز رسان) بودن آن است و این بدان معناست که اگر طراح وب سایت اقدام به ایجاد تغییرات در راستای همخوانی با موبایل در وب سایت خود کند، رتبه آن سایت بهبود خواهد یافت و امتیاز مثبتی برای سئو آن سایت محسوب خواهد داشت.

برای مقابله با این الگوریتم به هیچ وجه از نسخه موبایل به جای قالب واکنشگرا برای وب سایت خود استفاده نکنید. طراحان زیادی هستند که نمی خواهند نسخه اصلی سایت خود را تغییر و به قالب واکنشگرا تبدیل کنند و به جای آن، تصمیم به طراحی نسخه موبایل می گیرند و کاربران را به زیردامنه سایت خود منتقل می کنند. استفاده از این روش مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که اولین و اصلی ترین مشکل،Duplicate Content  است که از نظر گوگل اهمیت بسیار زیادی را داشته و مشکلات زیادی را برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.

سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب بیان شده، مفید واقع شده باشد.


سید یوسف حشمتی
کارشناس سئو و بهینه سازی وب سایت - برنامه نویس، طراح و توسعه دهنده صفحات وب و وب اپلیکیشن

بدون دیدگاه

    **ایمیل شما منتشر نخواهد شد**