سئو و بهینه سازی وب سایت

الگوریتم Page Authority

الگوریتم Page Authority

در این بخش از آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت وب مدار، قصد توصیف الگوریتم Page Authority و سوالات رایج پیرامون آن را داریم. به امید آن که برایتان مثمر ثمر واقع شود.با ما همراه باشید.

این الگوریتم به معنای قدرت صفحه می‌باشد و با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایت‌های دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکننده‌ها در سایت شما می‌گذرانند میزان قدرت صفحه وب‌سایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است. همچنین این الگوریتم شباهت زیادی با پیج رنک گوگل دارد.

Page Authority و Domain Authority یک فاکتور غیر رسمی سئو است که نقش بسیار مهمی در سئو و بهینه سازی وب سایت دارد. با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند Page Authority و Domain Authority  به ترتیب به معنی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه، توسط شرکت موز، ارائه می شوند که از طریق سایت moonsy یا opensiteexplorer می توانید، مقدار page و domain authority سایت خود را بررسی کنید.

معمولا domain authority از page authority کمتر است. domain authority مربوط به اعتبار کل دامنه است. اما page authority فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد. این مشخصه، همانند پیج رنک گوگل، برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است که هر چه بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل است. ارتقای این عدد به صورت تصاعدی سخت می شود. برای مثال، رسیدن از صفر به ۲۰ بسیار آسان تر از رسیدن از ۲۰ به ۴۰ است و همینطور تا صد ادامه دارد. domain authority توسط مجموع page authority  صفحات سایت، محاسبه می شود.

این مقدار، بیشتر بر پایه تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت ها (مشابه پیج رنک گوگل) محاسبه می شود و عمر دامنه یا صفحه، میزان signal هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت کرده است و چند فاکتور دیگر، که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن باخبر نیست، محاسبه می شود. اما سعی کرده اند، عددی ارائه دهند، که با الگوریتم های گوگل و سایر موتور های جستجو (تا جایی که بتوانند الگوریتم ها را حدس بزنند)، نزدیکی بیشتری داشته باشد.

چه میزان امتیاز برای اعتبار صفحه و دامنه مناسب است؟

۱) عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است! کمتر سایتی در ایران چنین است!
۲) عدد ۶۰ و بالاتر بسیار بسیار عدد مناسبی است.
۳) عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است.
۴) عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.
۵) عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آنچنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.
۶) عدد ۲۰ برای سایت های تازه تاسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن،عدد پایینی است.
الگوریتم Page Authority

نکته های مهم درباره Page Authority و  Domain Authority

* تمام اعداد بالا، برای صفحه نخست فاکتور page authority تخمین زده شده است. طبیعتا، domain authority عدد کمتری (با اختلاف حدود ۱۰ تایی) می شود.

* صفحات داخلی و پست های جدید ، در بسیاری از مواقع، page authority برابر با یک یا صفر دارند و این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.

* این دو فاکتور، درباره صفحات یا دامنه هایی که حاصل از ریدایرکت هستند (یعنی آدرس صفحه یا دامنه عوض شده است)، معمولا دارای خطاست و اعتبار آدرس قبلی، به آدرس جدید منتقل نمی شود. لذا ممکن است، یک سایت قدرتمند را ببینید که  domain authority از page authority پایینی دارد.

* ممکن است صفحه نخست وب سایتی دارای page authority بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، اما سایتی بسیار ضعیف و حتی اسپم باشد (مانند سایت های پیج رنک دار ضعیف). البته من شخصا، سایت های ضعیف را با page authority بالای ۵۰ ندیدم. در کل این دو مشخصه، چیزی نیستند که بخواهید حساب کاملی روی آنها باز کنید. تمام فاکتور های سئو و بهینه سازی وب سایت، حتی فاکتور های رسمی مثل پیج رنک که توسط خود گوگل، ارائه می شود، قابل تکیه نیستند. همه فاکتور های سئو و بهینه سازی همیشه در کنار هم، می توانند مفید باشند.

سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب بیان شده، مفید واقع شده باشد.


سید یوسف حشمتی
کارشناس سئو و بهینه سازی وب سایت - برنامه نویس، طراح و توسعه دهنده صفحات وب و وب اپلیکیشن

بدون دیدگاه

    **ایمیل شما منتشر نخواهد شد**