سئو و بهینه سازی وب سایت

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

شبکه های اجتماعی در سئو

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

امروز قصد داریم در رابطه با یکی از مباحث مهم موجود در سئو و بهینه سازی وب سایت صحبت کنیم. وقتی در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی گوگل بحث میشود؛ جزئیات زیادی در این مورد نادیده گرفته میشود.

امروز دیگر تاثیر شبکه های اجتماعی در جنبه های مختلف بر هیچ کسی پوشیده نیست. شبکه هایی که تمام زندگی ما را در اختیار خود گرفته اند یکی از ارکان اصلی سئو نیز محسوب می‌شوند و چشم انداز موتور های جستجو نسبت به شبکه های اجتماعی نیز تغییر کرده است و در واقع موتور های جستجو شبکه های اجتماعی را به عنوان یک کاتالیزگر سئو میدانند. اما با گسترش بیش از حد شبکه های اجتماعی شاید سخت باشد که بتوان انتخاب کرد که کدام یک بر سئو تاثیر بیشتری دارد و ما باید وقت خود را روی کدام یک صرف کنیم. در ابتدا لازم است بدانیم که شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو تاثیر میگذارند.

قرار دادن دکمه های اتصال به شبکه های اجتماعی در سایت علاوه بر افزایش بازدیدکننده سایت میتواند موجب ارتباط متقابل و دوطرفه با مشتریان گردد. شما میتوانید به راحتی از نظرات مشتریان خود بهره گرفته و با خواسته های آنها آشنا شوید. هریک از این شبکه های اجتماعی میتوانند به تنهایی بر سئو سایت و موفقیت شما تاثیرگذار باشند ولی استفاده از همه آنها در کنار هم نتیجه معکوسی بهمراه خواهند داشت. قرار دادن چندیدن دکمه به شبکه های اجتماعی در هر صفحه موجب میشود که کاربران بر روی هیچ کدام از آنها کلیک نکنند و ارزش و اعتبار کمی برایشان قائل شوند. به همین دلیل اگر قصد دارید از شبکه های اجتماعی برای سئو سایت خود بهره بگیرید تنها یک یا دو گزینه را با توجه به محتوای سایت و مشتریان خود انتخاب کنید.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
رویکرد سنتی نسبت به سئو در موتور های جستجو بدین صورت بود که فقط به ایجاد یک محتوای با کیفیت اهمیت داده میشد و این مورد به عنوان فاکتور اصلی رتبه بندی وبلاگ ها و وبسایت ها در نظر گرفته میشد و جستجوگر ها نسبت به محتوای به اشتراک گذاشته شده چندان رغبیتی نشان نمی دادند. جالب است بدانید این رویکرد سنتی هنوز هم در موتور های جستجو حاکم است، البته با سختگیری های کمتر.

اما تفاوت اساسی میان رویکرد سنتی به سئو و سئوی مدرن این است که یک لایه ی اجتماعی به تولید محتوا افزوده شده و جستجوگر ها نیز این رویه را کاملا پذیرفته‌اند. زیرا محتوای شما علاوه بر کیفیت بالا باید قابل به اشتراک گذاری نیز باشد. بنابراین امروزه علاوه بر محتوای مناسب، دو دکمه ی ” Like ” و ” ۱+ ” به عنوان یکی از ملاک های رتبه بندی سئو در نظر گرفته می‌شوند و در این جاست که یک استراتژی مناسب در شبکه های اجتماعی به کار شما می آید. یعنی هرچه لایک های بیشتری جمع کنید و توییت های شما بیشتر باز توییت شوند، موتور های جستجو نیز با دیدی متفاوت به شما نگاه خواهند کرد. اما توجه داشته باشید که فقط یک استراتژی خوب کافی نیست و نباید عبارت “محتوا پادشاه است” را فراموش کرد.

فیس بوک

از سال ۲۰۱۰ به بعد تاثیر فیس بوک بر سئو همیشه جزو داغ ترین بحث ها بین مدیران سئو و بازاریابان شبکه های اجتماعی بوده است. اما حقیقت این است که تاثیر فیس بوک در سئو جایی بین “ کامل ” و “ نا کامل ” قرار دارد. یعنی یکی از  بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا، آنچنان که باید و شاید در سئو تاثیری ندارد و این شبکه‌ی اجتماعی فقط برخی از شاخه های سئو را شامل می‌شود.

کلید تولید محتوا در فیس بوک بر پایه ی ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری استوار است و جستجوگر ها بر اساس میزان به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط شما و بحث و گفتگو در این مورد، به رتبه بندی محتوای شما می‌پردازند و موفقیت شما در این زمینه در گرو درک مخاطبان فیس بوک شماست. یعنی هرچه کاربران فیسبوکتان را به اشتراک گذاری بیشتر مطالب و گفتگو در مورد آنها تشویق کنید، مطالب شما از نظر موتور های جستجو با ارزش ترند .

گوگل پلاس

با توجه به اینکه گوگل پلاس شبکه اجتماعی متعلق به خود گوگل است، تاثیر آن نیز بر سئو همیشه مورد بحث بوده است. برخی ها استدلال می‌کنند که گوگل برای محتوا هایی که در شبکه اجتماعی خودش به اشتراک گذاشته می‌شوند اهمیت بیشتری قائل است که البته خود من تا حد زیادی این موضوع را قبول دارم. زیرا مطالب وبسایت من که در گوگل پلاس به اشتراک گذاشته می‌شوند بعد از اندکی در صفحه ی اول گوگل حاضرند.

می‌شود گفت بر خلاف فیس بوک که اشتراک گذاری و بحث در مورد یک محتوا برای رتبه بندی ملاک در نظر گرفته می‌شود، در گوگل پلاس پست ها و لینکی که شما در آن پست به وبسایت خود می‌دهید ملاک قرار داده می‌شود زیرا این لینک و محتوا در نتایج گوگل نمایش داده خواهند شد و هر چه که بتوانید کاربران را مجاب کنید که با فشردن ” +۱‌ ” به این محتوا امتیاز بیشتری بدهند، مسلما مطلب شما نیز به عنوان یک محتوای با کیفیت و عالی در نظر موتور های جستجو و بالاخص گوگل جلوه خواهد کرد.

توییتر

در میان شبکه های اجتماعی ، توییتر سریعترین راه ارتباط با مخاطب است. اگر یک روز خواستید که بین توییتر و فیس بوک یکی را انتخاب کنید، شک نکنید که توییتر بر فیس بوک ارجعیت دارد. بر خلاف فیس بوک، توییتر خواستار تعامل بیشتر با دنبال کنندگان است. برای مثال به اشتراک گذاری یک محتوا به همراه یک لینک کوتاه می‌تواند برای معرفی شما و همچنین شناخته شدن از طرف موتور های جستجو کافی باشد. کلید موفقیت در توییتر این است که بتوانید یک شبکه قدرتمند با دیگر توییتری ها تشکیل دهید و آنان را به بازتوییت کردن پست های خود تشویق کنید.

اینستاگرام

اینستاگرام نیز مانند سایر پلتفرم ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر سئو داشته باشد. روزانه میلیون ها عکس در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و با توجه به اینکه امروزه عکس به عنوان یکی از فاکتور های مهم در سئو در نظر گرفته می‌‌‌‌شود، به اشتراک گذاری عکس ها در اینستاگرام قطعا تاثیری فراتر از انتظار بر بازدید، سئو و بهینه سازی سایت و وبلاگ شما خواهد داشت. در هنگام کار با اینستاگرام نکات زیر را رعایت کنید:

۱) برای بهتر شناخته شدن محتوا از هشتگ استفاده کنید.
۲) در هنگام به اشتراک گذاری عکس، یک لینک معتیر نیز به وبسایت و دیگر اکانت های خود در دیگر شبکه های اجتماعی بدهید.
۳) عکس هایی متناسب با برند و کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید.
۴) با توجه به اینکه میزان دنبال کنندهدر این شبکه اجتماعی بسیار زیاد است، همانند توییتر سعی کنید با دیگر کاربران این پلتفرم یک شبکه ی ارتباطی قدرتمند تشکیل دهید.

رمز موفقیت در اینستاگرام خلاق و مدبر بودن است. یعنی با خلاقیت خود بتوانید عکس هایی را در فضای آنلاین منتشر کنید که به خوبی بازگوکننده ی نام تجاری شما باشند و همچنین با تدبیر و استراتژی درست بتوانید از این ظرفیت برای کشاندن کاربر از صفحه اینستاگرام به صفحه وبسایت استفاده کنید. اگر به دنبال ساخت یک برند تجاری، افزایش علاقه مصرف کننده و در نهایت تشویق مشتری به خرید هستید، اینستاگرام حکم چوب دو سر طلا را برای شما دارد.

آپارات و یوتیوب

اشتراک گذاری ویدئو های کسب و کار شما در یوتیوب و آپارات مانند یک سرمایه گذاری با سود بالا در دو بانک معتبر است. در واقع هر ویدئو می‌تواند بیانگر هزاران حرف ناگفته ی کسب و کار شما باشد و با توجه به اینکه ویدئو های به اشتراک گذاری شده در این دو سرویس در گوگل ایندکس می‌شوند، قطعا تاثیر گذاری آنها دو چندان خواهد شد. البته تاثیر سرویس های اشتراک گذاری ویدئو وقتی دو چندان می‌شود که شما ۴ مرحله زیر را به درستی انجام دهید:

مرحله اول :ویدئویی که ضبط می‌کنید کوتاه، مفید و به درستی بازگو کننده نوع کسب و کار شما باشد و بتواند به واضح ترین شکل ممکن منظور شما را به مخاطب انتقال دهد.

مرحله دوم: برای ویدئو های خود دسته بندی هایی مناسب انتخاب کنید. زیرا قطعا افراد به دنبال آگهی های بازرگانی و تبلیغاتی نیستند.

مرحله سوم: ویدئو های خود را با متن توضیحات مناسبی منتشر کنید. زیرا گوگل این ویدئو ها را ایندکس می‌کند و وجود متن خوب و دارای کلمات کلیدی، می‌تواند به رتبه آن ویدئو در نتایج جست‌وجو کمک کند.

مرحله چهارم :همانند فرآیند شبکه سازی در توییتر و اینستاگرام، در یوتیوب و آپارات نیز سعی کنید یک پایگاه از کاربران را ایجاد کنید.

واتس اپ، تلگرام و …

شبکه های اجتماعی موبایلی امروزه بسیار فراگیر شده اند و اغلب افراد حداقل از یکی از آنها استفاده می‌کنند و همین مورد، پتانسیل بالایی را برای بهره بردن از این امکان در جهت معرفی بیشتر مطالب و کسب و کار شما ایجاد کرده است. بسیاری از وبسایت ها از این شبکه های اجتماعی برای ارتباط بیشتر با کاربران خود استفاده می‌کنند و از طریق کاربران را در جریان آخرین مطالب منتشر شده در سایت قرار می‌دهند.

پینترست

شبکه اجتماعی pinterest کمتر از هر گزینه دیگری در ایران مخاطب دارد ولی هر روز بر کاربران آن افزوده میشود. محیط کاری این شبکه اجتماعی برای کاربران کمی متفاوت بوده و بیش از هرچیزی تمرکز خود را بر انتشار تصاویر و ایده ها قرار داده است. برای سایت های تصویر محور که به ارائه ایده های جدید و گرافیکی مشغول هستند شبکه اجتماعی پینترست بهترین گزینه ارتباطی خواهد بود. اگر شما در زمینه دکوراسیون داخلی، خدمات مجالس یا عکاسی مشغول هستید پیشنهاد میدهیم که فعالیت خود را در این شبکه اجتماعی گسترش داده و مخاطبان بیشتری را از این طریق برای سایت خود جلب کنید.

لینکداین

سایت لینکداین بعنوان مرجعی تخصصی و کاری در میان شبکه های اجتماعی است. شبکه اجتماعی لیندکداین LikedIn گزینه مناسبی برای ارتباط میان تجارت ها و یا شرکت ها و همچنین متخصصین هر زمینه با شرکت های فعال در آن ایجاد کرده است. این شبکه اجتماعی برای سایت شرکت های تجاری و صنعتی مناسب بوده و بستر مناسبی را جهت ارتباط با دیگر همکاران و متخصصان فعال در زمینه کاری مشخصی مهیا میکند. همچنین فعالیت در آن میتواند برای جذب نیروهای جدید و همکار به شما کمک کند.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

۱) افزایش تعداد فالورهای شما

تعداد کلی فالورها و ارتباطاتی که در پروفایل های شبکه اجتماعی برقرار شده است تاثیر  قابل ملاحظه ای را بر رتبه  شما بر جای میگذارند. در واقع افزایش تعداد فالورها به عنوان یک فرایند بسیار کم سرعت تلقی میشود و  اما در صورت برخورداری از انسجام  لازم به عنوان یک فرآیند بسیار موثر تلقی میشود.

۲) تشویق لینک های پیونددهنده خارجی

شبکه های اجتماعی از این لحاظ نیز موثر واقع میشوند که  سایت های خارجی را دعوت میکنند تا به محتوای شما لینک دهند و هرچه قدر که شما از لینک های خارجی بیشتری برخوردار باشید از نظر گوگل نیز از اعتبار بیشتری برخوردار میشوید.

۳) بهینه سازیپست های شما برای جستجوها

این استراتژی نیز بر محتوایی متکی است که از قبل موجود است اما یک کانال ثانویه را برای جستجوها باز میکند. در این راستا  اولین چیزی که  به آن نیاز دارید وجود یک انکر قوی برای پست های شما است که ممکن است یک ویدیو یا یک لینک به مقاله ای با جزئیات کامل باشد. هر زمان که از این رویکرد به عنوان یک پایه استفاده کردید به یک عنوان نیاز دارید که باید دقیق باشد.

۴) تاثیرگذاری بر انتشار پست ها

این موضوع نیز به اندازه  لینک های خارجی بر اعتبار سئو تاثیر میگذارد. در مورد موتورهای جستجو مانند گوگل نیز هر گونه اشاره ای به منابع  خارجی که از اعتبار بالایی برخوردارند میتواند زمینه ای را برای اصلاح  اعتبار دامین شما فراهم کند. لایک ها ،پاسخ ها، ریتوئیت ها و غیره میتوانند اعتبار سایت شما را افزایش دهند.

۵) پست های بهینه سازی شده در سطح داخلی

رسانه های اجتماعی نیز فرصت بسیار خوبی را برای شما فراهم میکنند تا در جوامع داخلی نیز حضور داشته باشید وسیگنال های ویژه  داخلی را برای موتورهای عمده جستجو ارسال کنید. روش های ساده ای برای رسیدن به این هدف وجود دارد .هر زمان که شرکت شما در یک فستیوال داخلی شرکت کرد از این رویداد عکس بگیرید و  آن را به اشتراک بگذارید و از دیگران بخواهید در مورد آن اکانت بگذارند.

۶) افزایش میزان آگاهی از برند

افزایش شهرت شما در رسانه های اجتماعی از طریق افزایش میزان مشارکت، منجر به افزایش میزان حضور برند میشود.

 

سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب مطرح شده مفید واقع شده باشند.


سید یوسف حشمتی
کارشناس سئو و بهینه سازی وب سایت - برنامه نویس، طراح و توسعه دهنده صفحات وب و وب اپلیکیشن

بدون دیدگاه

    **ایمیل شما منتشر نخواهد شد**