سئو و بهینه سازی وب سایت

پیج اتوریتی Page Authority (PA) و دومین اتوریتی Domain Authority (DA)

پیج آتوریتیPage Authority (PA) و دومین آتوریتی Domain Authority (DA)

پیج اتوریتی Page Authority (PA) و دومین اتوریتی Domain Authority (DA)

امروز قصد داریم در رابطه با یکی دیگر از مباحث موجود در سئو و بهینه سازی وب سایت صحبت کنیم. مبحثی که ابزاری مفید، در رابطه با آنالیز سایت ها در اختیار ما قرار می دهد. زودتر از این حرف ها قصد داشتم این مقاله را بنویسم اما به خاطر بروز رسانی ها و مشغله کاری متاسفانه قسمت نشد؛ بعد از اینکه پیج رنک گوگل برای همه مخفی شد و صفر شد دامین اتوریتی و پیج اتوریتینسبتا برجسته تر شد. قبل از خواندن این مقاله به این نکته توجه داشته باشید که آپدیت های موز بالا رونده و پایین رونده هستند.
پیج اتوریتی و دومین اتوریتی

موز رنک Moz Rank چیست؟

موز رنک توسط سایت seomoz ارائه می شود و تقریباً شبیه پیج رنک گوگل است و قدرت سئوی یک سایت را نمایش می دهد. موز رنگ یکی دیگر از معیارهایی است که میتوانیم سایت خود را با آن بسنیجیم البته حوزه کاری این سیستم به نحوه و چگونگی گرفتن لینک مربوط می شود و با گرفتن لینک های محبوب و نیم محبوب میتوانیم رتبه موز یا رنک موز خود را ارتقاء دهیم.
موزرنک یک مولفه است برای میزان محبوبیت یک لینک است. این امتیاز بیانگر اهمیت یک صفحه وب در اینترنت می باشد. امتیاز یک صفجه وب بر اساس تعداد و کیفیت لینک هایی که از وب سایت های دیگر به آن لینک شده اند محاسبه می شود. هرچقدر کیفیت لینک ورودی بالاتر باشد، صفحه وب امتیاز بالاتری را در موزرنک بدست می آورد.
موزرنک این امتیاز را بر اساس یک مقیاس لگاریتمی حساب می کند که این عدد بین ۰ تا ۱۰ است. پس به دلیل استفاده از مقیاسی لگاریتمی بهبود امتیاز از ۳ به ۴ خیلی آسان تر است از بهبود امتیاز ۷ به ۸ می باشد.
به این نکته توجه کنید که پیج آتوریتی و دومین آتوریتی نسبت به www حساس است و نتایج با www و بدون www متفاوت خواهد بود.
به هر قیمتی پیج آتوریتی و دومین آتوریتی را بالا نبرید باعث اوج گیری سایت می شود و در مجموع استعداد سایت از بین میرود.

مرجع اصلی تعیین پیج اتوریتی و دومین اتوریتی آدرس زیر است:

www.moz.com/researchtools/ose

اگر در سایت عضو نباشید، محدودیت چک کردن پیج آتوریتی فقط برای ۳ سایت را دارید که با عضویت و لاگین در سایت این محدودیت از بین خواهد رفت.

نکته های مهم درباره Page Authority و Domain Authority:

Page Authority و Domain Authority یک فاکتور غیر رسمی سئو است که نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روزرسانی کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند. Page Authority و Domain Authority به ترتیب به معنی اعتبار صفحه (URL) و اعتبار کل دامنه می باشد. معمولا این ۲ پارامتر هر ۲ ماه یا ۴۵ روز یکبار آپدیت میشوند و عددی را از صفر تا ۱۰۰ نمایش میدهند که هر چه این عدد به صد نزدیک تر باشد قدرت و اعتبار دامنه یا صفحه بیشتر است .
معمولا domain authority از page authority کمتر است. این مشخصه، همانند پیج رنک گوگل، برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است که هر چه بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل است. ارتقای این عدد به صورت تصاعدی سخت می شود. برای مثال: رسیدن از صفر به ۲۰ بسیار آسان تر از رسیدن از ۲۰ به ۴۰ است و همینطور تا صد ادامه دارد.domain authority توسط مجموع page authority صفحات سایت، محاسبه می شود.
این مقدار، بیشتر بر پایه تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت ها (مشابه پیج رنک گوگل) محاسبه می شود و عمر دامنه یا صفحه، میزان signal هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت کرده است و چند فاکتور دیگر، که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن باخبر نیست، محاسبه می شود. اما سعی کرده اند، عددی ارائه دهند، که با الگوریتم های گوگل و سایر موتور های جستجو (تا جایی که بتوانند الگوریتم ها را حدس بزنند) ، نزدیکی بیشتری داشته باشد.
تمام اعداد بالا، برای صفحه نخست فاکتور page authority تخمین زده شده است. طبیعتا، domain authority عدد کمتری (با اختلاف حدود ۱۰ تایی) می شود.
صفحات داخلی و پست های جدید ، در بسیاری از مواقع، page authority برابر با یک یا صفر دارند و این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.
این دو فاکتور، درباره صفحات یا دامنه هایی که حاصل از ریدایرکت هستند (یعنی آدرس صفحه یا دامنه عوض شده است)، معمولا دارای خطاست و اعتبار آدرس قبلی، به آدرس جدید منتقل نمی شود. لذا ممکن است، یک سایت قدرتمند را ببینید که domain authority از page authority پایینی دارد.
ممکن است صفحه نخست وب سایتی دارای page authority بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، اما سایتی بسیار ضعیف و حتی اسپم باشد (مانند سایت های پیج رنک دار ضعیف). البته من شخصا، سایت های ضعیف را با page authority بالای ۵۰ ندیدم.در کل این دو مشخصه، چیزی نیستند که بخواهید حساب کاملی روی آنها باز کنید. تمام فاکتور های سئو، حتی فاکتور های رسمی مثل پیج رنک که توسط خود گوگل، ارائه می شود، قابل تکیه نیستند. همه فاکتور های سئو همیشه در کنار هم، می توانند مفید باشند، نه به صورت تکی.
معمولا در سایت های فارسی زبان به ندرت ارزش دامین و پیج اتوریتی از ۵۰ عبور میکند ولی سایت های معتبری در دنیا هستند که پیج اتوریتی یا دامین اتوریتی نزدیک به ۱۰۰ دارند. اگر قصد دارید لینک سازی کنید این ۲ پارامتر میتوانند به شما کمک کنند تا در سایت های قوی لینک سازی کنید تا نتیجه ی دلخواه که رشد کلمات کلیدی در موتورهای جستجو است حاصل شود .
بهترین و معتبرترین پایگاه برای چک کردن خود سایت moz.com میباشد که باید در سایت ثبت نام کنید و بی نهایت سایت را چک کنید.
پیج اتوریتی و دامین اتوریتی که با نام های pa و da نیز معروف هستند از مهم ترین معیار های جدید هنگام خرید بک لینک از دیگر سایت ها میباشند, پس دیگر هنگام خرید بک لینک معیار پیچ رنک را در نظر نگیرید و معیار page authority و domain authority را در نظر داشته باشید, بعضی از سئو کاران با استفاده از نرم افزار و لینک بیلدینگ غیر طبیعی طی دوماه به pa و da بالای ۳۰ وحتی بالای ۴۰ میرسند اما رشدی در نتایج گوگل را مشاهده نمیکنند زیرا آنها فقط بر فاکتور اتوریتی تکیه کرده اند و دیگر فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت را فراموش کرده اند. اما اتوریتی آنها بالا نشان داده میشد.

چه مقداری برای اعتبار صفحه و دامنه مناسب است؟

۱) عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است. کمتر سایتی در ایران اینچنین است.
۲) عدد ۶۰ و بالاتر بسیار بسیار عدد مناسبی است.
۳) عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است.
۴) عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.
۵) عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آنچنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.
۶) عدد ۲۰ برای سایت های تازه تاسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن، عدد پایینی است.
پیج اتوریتی و دومین اتوریتی

روش های افزایش پیج اتوریتی و دومین اتوریتی :

۱) افزایش ایندکس های مفید سایت (صفحات تگ ها و دسته بندی ها در صورتیکه فاقد محتوای کافی باشد جزء ایندکس های مفید محسوب نمی شوند)
۲) افزایش تعداد لینک های داخلی سایت (در متن پست ها به صفحات داخلی خود لینک دهید. بهتر است این کار به صورت دستی انجام شده و از پلاگین استفاده نشود)
۳) افزایش بک لینک های مفید (هم Root Domain و هم Total Link)
۴) افزایش کیفیت بک لینک ها (گرفتن بک لینک از سایتهای معتبر و با قدرت نفوذ دامنه بالا)
۵) بهینه سازی سایت
۶) تولید و ایجاد محتوای قوی و فعالیت در شبکه های اجتماعی و دریافت لینک طبیعی
۷) افزایش کیفیت محتوا
۸) میزان و سرعت به روزرسانی سایت
۹) افزایش تعداد اشتراک لینک های سایت در شبکه های اجتماعی معتبر (گرفتن بک لینک از شبکه های اجتماعی معتبر)
البته فاکتورهای ذکر شده برای افزایش اتوریتی صددرصدی نبوده و مرتب در حال تغییر است. قبلاً گفته می شد که فاکتور اصلی در افزایش اتوریتی، تعداد بک لینک از دامنه های مختلف است ولی اکنون به نظر می رسد اهمیت این فاکتور کمی کاهش پیدا کرده و تعداد ایندکس های مفید و لینک دهی داخل مطالب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
پیج اتوریتی و دومین اتوریتی
نکته اول: domain authority مختص به اعتبار کل دامنه است.
نکته دوم: page authority مختص اعتبار یک صفحه یک لینک (URL) است.
نکته سوم: دامین اتوریتی توسط مجموع پیچ اتوریتی صفحات سایت محاسبه می شود.

اعتبار صفحه و دامنه چگونه محاسبه می‌شود؟

از فاکتور های که در محاسبه دخیل می‌باشند می‌توان به تعداد و کیفیت لینک های خارجی سایت، عمر دامنه و یا صفحه، دریافت سیگنال های مثبت از شبکه‌های اجتماعی، لینک سازی داخلی، محتوای متنی مناسب چند فاکتور مختلف دیگر که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن خبردار نیست محاسبه می‌شود و سعی بر این است عددی که داده می‌شود با الگوریتم‌های گوگل مطابقت داشته باشد.
همان طور که میدانید برای شناخت قدرت یک سایت پیج رنک ابزار مناسبی بود اما در نبود آن دو معیار پیج آتوریتی و دومین آتوریتی بسیار پر رنگ شده اند اگر شما به سایت های فروش بک لینک سر زده باشید میبینید یکی از مهم ترین فاکتور ها برای فروش بک لینک همین دو معیار است اگر شما موز بار را نصب کنید میتوانید برای هر سایت به صورت راحت این دو معیار را مشاهده کنید حتی میتوانید در جستجو گوگل هم این معیار را به صورت کلی در ده نتایج جستجو ببینید.

همه معیارها در بهینه سازی سایت

اول ایرادی که به این شاخص وارد میشود این است که گاهی اختلاف بزرگی بین ربته بندی و این شاخص وجود دارد که میگویند اصلا این معیار اشتباه است ببینید تمام موارد و شاخص ها در کنار هم میشوند رتبه سایت شما البته شاخص های شناخته شده و نشده دقت کنید این معیار فقط روی بعضی از این موارد تحقق می یابد پس نمیتوان نظر کلی بدهیم و بگوییم اگر یک سایت در این شاخص نسبت به سایت دیگر بهتر بود جتما رتبه بهتری باید داشته باشد پس میتوان گفت این ایراد تا حدی غیر منطقی و تخصصی است.

چقدر دامین و پیج اتوریتی خطا دارد

همان طور که میدانید این سایت تمام لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما داده شده است را بررسی میکند و به شما نشان میدهد و نسبت به قدرت آن دامین ها به شما امتیاز بین صفر تا صد می دهد که هر چقدر این امتیاز بیشتر باشد نشان دهنده این است که دامنه های که به شما لینک داده اند بیشتر و قوی تر هستند و یک امتیاز اسپم هم دارد که واقعا باز کردن آن خودش یک مقاله است مثلا نسبت بک لینک های شما به محتوا و بزرگی برند شما چقدر واقع گرانه یا طبیعی است حال سوال اینجاست این سایت چقدر در این عملیات موفق بوده است اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم، تا حدود قابل قبولی موفق بوده؛ اما در واقعیت این سایت هنوز خیلی از سایت هایی را که شما از آن ها بک لینک دارید را نمیتواند شناسایی کند.

چقدر این شاخص قابل اطمینان است

اگر از من میپرسید سال ها پیش این معیار برای هر کسی خیلی مهم بود و به نوعی قدرت یک سایت مشخص میکرد اما با به روز رسانی های گوکل و تغییر کلی لینک سازی، نمیتوان به صورت قابل قبولی به آن تکیه کرد و هنوز درصد خطای زیادی دارد مثلا هنوز یک سایتی که فقط لینک کامنتی نظرات به صورت فالو دارد دامین اتوریتی و پیج اتوریتی بالایی میتواند داشته باشد در صورت که شاید برای گوگل به این شکل نباشد مخصوصا در پنگوئن ۴ که گوگل کلا دیدش نسبت به بک لینک تغییر کرده است و روش لینک سازی دچار دگرگونی اساسی شده است سایت موز درست است که برای نشان دادن نتایج لینک های سایت شما چندین سال است که فعالیت میکند و بسیاری به سئو سایت و بهینه سازی آن کمک کرده است مخصوصا برای متخصصان اما نباید از این نکته بگذریم که خطا های این سایت هم کم نیستند و میتوان بسیار قابل بحث باشد.

بهترین استفاده از این معیار در بهینه سازی سایت

یکی از بهترین استفاده این ابزار جا پا گذاشتن پشت رقیب و شناسایی نقاط قوت و ضعف ان است این ابزار به خاطر رایگان بودن خیلی مورد استفاده قرار میگیرد و یک زمانی تمام نیاز ما را تامین میکرد و با آنالیز سایت های دیگر به بک لینک های رایگان بسیار دست می یافتیم یا برای بررسی یک سایت به صورت یک دید موز بار بسیار مناسب است چرا که یک دید خیلی کلی و مناسب نسبت به این سایت به شما میدهد نکته بعدی این است که میتواند به عنوان یک معیار برای بک لینک محسوب بشود اگر چه کاستی های بسیار زیادی دارد اما میتواند مناسب باشد اما اگر فکر میکنید همه چیز همین دو شاخص است سخت در اشتباهید حتی اگر میخواهید بک لینک بخرید، بهتر است سعی کنید تمام نکات یک سایت را بررسی کنید صرفا داشتن شاخص مناسب در این دو نمیتواند برای شما دلیل محکمی بیاورد شاید سایت لینک های اسپمی زیادی داشته باشد شاید بارها سایت های که مثلا ۱۰۰۰ بک لینک در الکسا داشته اند را دیده اید که اصلا رتبه الکسا ندارند این دقیقا همین نکته ای است که بنده گفتم صرف داشتن بک لینک مهم نیست، کجا و به شکل آن مهم است.
سپاس از حسن توجه تون، امیدوارم مطالب مطرح شده مفید واقع شده باشند.


سید یوسف حشمتی
کارشناس سئو و بهینه سازی وب سایت - برنامه نویس، طراح و توسعه دهنده صفحات وب و وب اپلیکیشن

2دیدگاه

  1. اميررضا شفيعي گفت:

    با تشکر از مقاله خوب جنابعالی، بسیار مفید و آموزنده بود.

  2. مهاجرت به کانادا گفت:

    خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب
    فوق العاده

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**