سئو و بهینه سازی وب سایت

CTR چیست؟

ctr

CTR چیست؟

CTR مخفف کلمه Click through Rate می باشد.
CTR : عبارت است از نسبت تعداد افرادی که در مقابل میزان نمایش سایت شما در نتایج جست و جو روی آن کلیک کرده اند و وارد سایت شما شده اند.

عقاید مختلفی درباره اینکه نرخ کلیک یک سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو بر روی رتبه سایت در آن موتور جستجو، تاثیر می گذارد وجود دارد. در این مقاله سعی داریم برخی از این باورها را بررسی و درستی یا نادرستی آنها را مشخص کنیم.

برخی ها معتقدند که CTR یکی از عوامل رتبه بندی است، برخی بر این باور پافشاری دارند که CTR بخشی از پروسه یادگیری ماشین است که به ربات های گوگل کمک می کند کیفیت صفحات و سایت ها را بررسی کند. گروهی نیز بر این باور هستند که نرخ کلیک در تمام این موارد تاثیر گذار بوده و مزایای متعدد دیگری نیز دارد.

نقش CTR در الگوریتم های موتورهای جستجو

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو با کمک نرخ کلیک CTR

برای اینکه درک درستی از نحوه و میزان تاثیر نرخ کلیک بر روی موتورهای جستجو داشته باشید بهتر است که نحوه عملکرد نرخ کلیک را کمی بیشتر بررسی کنیم:

در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، مشخص شد که الگوریتم های گوگل برای تعیین رتبه سایت هایی که در صفحه اول قرار داده می شود به میزان نرخ کلیک وابسته هستند. ولی شواهد به دست آمده حاکی است که سیستم یادگیری ماشین هم چنان از عوامل دیگری نیز برای تشخیص میزان ارتباط این لینک ها با کلمه کلیدی جستجو شده استفاده می کند. به عبارت دیگر بالا بودن نرخ کلیک یک سایت در گوگل به تنهایی به معنای اعتبار بالاتر آن صفحه نزد گوگل نخواهد شد.

نکته دیگری که در تحقیقات مشخص شده این است که گوگل کلیک های تقلبی را از کلیک های واقعی تشخیص میدهد. یعنی آنکه شما نمی توانید خودتان روی لینک سایت خود کلیک کنید و انتظار داشته باشید که اینکار به بهبود رتبه سایت شما منجر شود.

سنجش نرخ کلیک به عنوان یک بازخورد از سوی مخاطب

در سال ۲۰۰۵ تحقیقاتی منتشر شد که به عدم قابل اعتماد بودن اطلاعات بدست آمده از میزان CTR می پرداخت. در این تحقیقات مشخص شد که کاربران تنها به میزان ارتباط لینک ها و کلمات کلیدی خود توجه نمی کنند. بلکه کلیک کاربران ممکن است از روی قضاوت ظاهر لینک باشد. مثلاً تفاوت بین سایت های دارای www و فاقد آن و تفاوت میزان کلیک دریافتی این دو نوع سایت، خود گواه بر این موضوع است. بنابراین تنها به دلیل بالا بودن نرخ کلیک یک سایت در صفحه نتایج گوگل نمی توان گفت که سایت مد نظر با عبارت جستجو شده کاربران ارتباط بیشتری دارد. ولی اگر برای سنجش ارتباط میان کلمات کلیدی و میزان کلیک کاربران یک میانگین از کل کاربران را ماخذ قرار دهیم به وضوح این ارتباط را مشاهده خواهیم کرد. به این ترتیب شاید نتوان گفت که هر کلیک کاربران به معنی اعتبار یک صفحه است. ولی میانگین بالای کلیک کاربران روی یک سایت به معنی اعتبار آن از نظر ارتباط با کلمه کلیدی جستجو شده می باشد.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان میدهد که کاربران، یا نتایج صفحات جستجو را از بالا به پایین پردازش کرده و بر روی سایت هایی که رتبه بیشتری دارند، بیشتر کلیک می کنند و یا آنکه عناصری مانند متا تگ عنوان و متا تگ توضیحات بر میزان کلیک کاربران اثر گذاشته و کاربران بر روی لینکی هایی که جذابیت بیشتری برای آنها دارد بیشتر کلیک می کنند.

باید توجه داشت که رتبه سایت ها به شدت تحت تاثیر الگوریتم هایی با قابلیت یادگیری ماشینی قرار دارند و الگوریتم های گوگل برای تعیین میزان ارتباط صفحه به کلمه جستجو شده عناصر مختلفی از جمله نرخ کلیک را بررسی و تحلیل خواهند کرد.

نتایج این تحقیقات:

نتایج تحقیقات نشان داد که کلیک کاربران بر اساس میزان ارتباط کلمات کلیدی با لینک کلیک شده، بوده است. اما تعیین این میزان ارتباط توسط کاربران مختلف متفاوت است و کاربران بر اساس رتبه، عنوان لینک، توضیحات لینک، ظاهر لینک در صفحه نتایج جستجو، برای کلیک کردن بر روی آن تصمیم گیری می کنند و این امر باعث می شود که سخت تر بتوان نتیجه گرفت که: هرچه سایتی با کلمه کلیدی کاربر ارتباط بیشتری داشته باشد کلیک بیشتری دریافت خواهد کرد.

اما اگر تمام داده های حاصل از کلیک کاربران را گرداوری و بر اساس میانگین آنها بخواهیم تفسیری ارائه بدهیم به ارتباط میان کلیک و کیفیت سایت مقصد خواهیم رسید.

تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که سایت های اسپم در جذب مخاطب نا موفق هستند و سایت هایی کلیک بیشتری دریافت می کنند که واقعاً محتوای با کیفیتی در اختیار کاربران قرار می دهند.

یادگیری ماشین و شبیه سازی CTR

نرخ کلیک چه زمانی به ما اطلاعات ارزشمند ارائه میدهد و چه زمانی داده های ناشی از آن غیر قابل استناد است:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اگر بجای تحلیل رفتار واقعی افراد، یک مدل سازی از این رفتار انجام شود، نتایج بدست آمده از داده های گرداوری شده از نرخ کلیک CTR بیشتر قابل استناد خواهند بود. در این تحقیقات اشاره شده است که ماشین ها میتوانند یادگیری گسترش یافته داشته باشند، یعنی مانند یک بچه ابتدا مزایای آتش را درک کرده و در گام بعدی با خطرات آن آشنا شوند.

برای انجام این تحقیقات باید هم نحوه تعامل واقعی کاربران با نتایج جستجو و هم شبیه سازی این رفتار را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

استفاده از شبیه سازی رفتار کاربران برای گسترش یادگیری ماشین، کارایی بسیاری دارد و اشکال آن هم در خود شبیه سازی بودن این رفتار است. اما حتی با در نظر گرفتن این موضوع، همچنان استفاده از این روش با توجه به امکان انجام آزمایشات مکرر و فراوان و بررسی حالات مختلف رفتار کاربران، دارای ارزش بالایی برای الگوریتم های هوش مصنوعی است. این روش امکان بررسی پارامتر های مختلف در رفتار کاربر را مقدور ساخته است. استفاده از این تکنیک به ماشین کمک میکند که هنگام برخورد با داده هایی متناقض به درستی عمل کرده و تصمیمات درستی اتخاذ کند.

موتورهای جستجو برای ارائه بهترین نتایج ابتدا به ماشین یاد میدهد که چگونه از رفتار کاربران هنگام کلیک بر روی لینک های مختلف، ارتباط سایت کلیک شده با کلمه جستجو شده را استنتاج کنند و سپس بجای آنکه داده های حاصل از کلیک واقعی کاربران را در اختیار ربات قرار دهند از داده های شبیه سازی رفتار کاربران استفاده می کنند.

 هدف کاربر و CTR در سال ۲۰۱۸

تحقیقات نشان می دهد که اهداف کاربر و یا آنچه که موجب رضایت کاربر از نتایج ارائه شده به او می شود، بر روی نحوه نمایش لینک ها در صفحات نتایج جستجوی گوگل موثر است. این به این معنا است که موتورهای جستجو علاوه بر سنجش میزان کلیک CTR، نرخ پرش سایت را نیز برای تعیین رتبه سایت در نظر می گیرند. به این ترتیب سایت هایی رتبه بهتری بدست می آورند که کاربران از مشاهده آنها در صفحه نتایج جستجو بیشترین رضایت خاطر را داشته باشند.

این موضوع باعث میشود که جایگاه سایت ها در صفحات جستجو شناوری بیشتری داشته باشد. زیرا که آنچه هدف یک کاربر است با هدف کاربر دیگر متفاوت است و گوگل تلاش می کند که به هر کاربر سایتی را نشان دهد که مورد تقاضای اوست.

شناوری در صفحه نتایج جستجو

هر کاربری از کلمه کلیدی جستجو شده خود هدفی در پیش دارد. این اهداف ممکن است بسیار با یک دیگر متفاوت باشد. موتورهای جستجو سعی دارند که اهداف کاربران را پیش بینی و براساس آن بهترین نتایج را ارائه دهند. اگر موتور جستجو صرفاً براساس میزان کلیک به سایت رتبه بدهد. سایت های نمایش داده شده ممکن است بالاترین ارتباط با کلمه کلیدی مد نظر کاربر را نداشته باشند و این امر باعث شده است تا عواملی مانند نرخ پرش نیز در تعیین رتبه صفحات موثر باشد. تا نتایج نمایش داده شده برای دسته وسیع تری از کاربران رضایت بخش باشد.

درواقع موتورهای جستجو بهترین نتیجه را برای غالب کاربران به نمایش می گذارند و سایت ها و اطلاعاتی که از نظر اغلب کاربران مفید است رتبه بهتری می یابند و این امر ممکن است به این معنی باشد که افرادی که سلیقه خاصی دارند، سخت تر می توانند در گوگل به نتیجه دلخواه خود برسند.


مجید پورسادات
مدرس دوره ciw و سئو و بهینه سازی وب سایت مجتمع فنی تهران طراح و برنامه نویس وب و سئو کار

بدون دیدگاه

    **ایمیل شما منتشر نخواهد شد**