SMO چیست؟
SMO مخفف Social Media Optimization می باشد و به معنای بهینه سازی وب سایت ها برای شبکه های اجتماعی می باشد. در راهکارهای SMO ، طراحان و مدیران وب سایت ها طراحی وب سایت خود را به گونه ای بهینه سازی می کنند تا بتوانند ترافیک کاربران و بازدید کاربران شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی را به سمت سایت خود بیاورند.
بهینه سازی شبکه های اجتماعی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ مطرح شد و از همان زمان به ندرت و با پیشرفت های شبکه های اجتماعی معانی جدیدتری به خود گرفت.اما SMO را می توان اینگونه نیز تعریف کرد:
بهینه سازی شبکه های اجتماعی شبیه بهینه سازی موتورهای جست و جو است که هدفش افزایش ترافیک و آگاهی در مورد یک سایت مشخص است. به طور عام، بهینه سازی شبکه های اجتماعی یعنی بهینه سازی یک وب سایت و محتوای آن در حیطه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی.
با توجه به اهمیت روز افزون شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو نیز به این شبکه ها توجه می کنند و اتفاقاتی که در شبکه هایی مثل فیسبوک و توییتر و گوگل پلاس رخ می دهد می تواند تاثیر مستقیم روی امتیاز یک وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جست و جو مخصوصا گوگل یا همان SERP داشته باشد.به بیان دیگر هر چه سئو و بهینه سازی روی ترکیب فنی وبسایت ها تمرکز دارد، SMO بیشتر به کیفیت محتوا، اعتبار نویسنده و تجربه کاربران در ارتباط با محتوا و نویسنده می پردازد. مشخصا تمامی این ویژگی های SMO می تواند روی سئو وب سایت تاثیر به سزایی داشته باشد.
بهینه سازی در شبکه های اجتماعی، سیگنال هایی در راستای راهنمایی موتورهای جست و جو برای رسیدن به نتایج دقیق تر ارسال می کنند تا بتوانند کیفیت نتایج جست و جو را افزایش دهند. هر چه وب به سمت اجتماعی تر شدن پیش می رود، سیگنال های اجتماعی نیز بهتر می توانند معین کنند که چه چیزهایی در وب ارزشمند هستند. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و این نتیجه ثابت شده است که عملکرد یک سایت یا وبلاگ در شبکه های اجتماعی روی امتیازش در موتورهای جست و جو اثر می گذارد و هر چه یک سایت یا یک مطلب از یک وبلاگ بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، امتیاز بهتری از موتورهای جست و جو دریافت می کند، البته نمی توان گفت که میزان اشتراک گذاری مطالب تاثیر مستقیم در ارزش گذاری موتورهای جست و جو دارد چون بررسی های جدید این موضوع را نفی کرده اند. موتورهای جست و جو از محاسبات خیلی پیچیده تری استفاده می کنند و فقط به میزان به اشتراک گذاشته شدن مطالب در شبکه های اجتماعی اکتفا نمی کنند، اما بدون شک بهینه سازی شبکه های اجتماعی در این دوران روی سئو و بهینه سازی وب سایت بی تاثیر نیست.
نکته مهم در SMO
با توجه به توضیحاتی که گفته شد ممکن است فکر کنید که اگر در تمامی شبکه های اجتماعی که آنها را می شناسید یک حساب کاربری برای وب سایت خود بسازید و بی وقفه و بدون در نظر گرفتن اصول و قواعد لینک محتوای خود را به اشتراک بگذارید و منتظر به اشتراک گذاشته شدن توسط دیگر کاربران و همینطور کامنت های فراوان باشید باید گفت سخت در اشتباه هستید.این گونه رویکرد در شبکه های اجتماعی نه تنها برای دیگر کاربران این شبکه ها بلکه برای وضعیت شما در شبکه های اجتماعی هم قابل قبول نیست. این کار باعث می شود که کاربران حساب کاربری شما را دنبال نکنند و حتی آن اکانت را به عنوان اسپم گزارش دهند و در نتیجه محتوای شما نه به اشتراک گذاشته می شود و نه کامنتی دریافت می کند و هیچ وقت مورد توجه قرار نمی گیرد.